162552_firstSorin Stancu a preluat, după 15 ani în grupul RTC, business-ul de peste 20 mil. euro al britanicilor de la Marks&Spencer, unul dintre cei mai importanți jucători în retailul de fashion. După ce la începutul anilor 2000 privea brandul drept unul exclusivist, în prezent spune că cele șase magazine din România reprezintă o opțiune accesibilă românilor, fapt demonstrat și de creșterea cu două cifre a valorii bonului de cumpărături.

Sorin Stancu, 40 de ani, a preluat conducerea Marks&Spencer în anul 2012, iar în prezent coordonează operațiunile celor 18 magazine deținute de britanici în șase țări din zona Balcanilor.

În România, primul magazin de îmbrăcăminte M&S a fost deschis în anul 2000, în București.

“A fost unul din pionierii în retailul de fashion. Când cumparam un cadou pentru un prieten de la Marks&Spencer ne strângeam 3-4 pentru a-l putea achiziționa, era un fel de Hugo Boss al zilelor actuale”, își amintește zâmbind actualul CEO M&S pe zona Balcanilor.

La momentul respectiv piața de îmbrăcăminte din România era în proporție de 90% “în regim de consignație”, în București existând un singur centru comercial. Nici oferta de branduri internaționale nu era una bogată, mai spune Stancu.

“Vorbeam de M&S, Ștefănel și cam atât. În momentul actual piața este extrem de competitivă, o văd destul de dezvoltată comparativ cu alte piețe din regiune, majoritatea brăndurilor sunt aici. Însă, pe anumite nișe, cred că mai este loc și aici mă refer la segmentul de lux. Vorbim doar de câteva branduri și nu de o zonă stradală unde poți găsi mai multe mărci de lux așa cum se întâmpla în alte capitale europene”, declară Sorin Stancu.

Pe plan local M&S deține șase magazine în București, Iași și Constanța. Anul trecut, singurele locații deschise au fost cele din Constanța și Sofia (Bulgaria). Pentru 2014 retailerul nu are momentan în plan nicio deschidere nouă.

“Cred însă că actualul Lipscani, un fel de Fata Morgana despre care toată lumea vorbește însă puțini fac lucruri concrete, va deveni o destinație de shopping pe viitor. Ne uităm la multe zone pentru extindere, și stradale și mall-uri. Pe stradal nu există consistență, acea zonă pietonală este destul de fragmentată, cu spații insuficient de mari, în clădiri vechi. Brașovul este de asemenea pe lista noastră de interes. Însă, concret pentru 2014 nu avem în plan deschideri de magazine. În retail suntem puțin cam lacomi, nu se fac lucruri ani de zile și dintr-o dată se mișcă prea mult”, spune Stancu.

Acesta susține că principalul indicator pe care compania îl ia în considerare atunci când deschide o nouă locație este potențialul său de a genera un “venit solid și pe termen lung”, în condițiile în care in retail “toată lumea investește pentru următorii 15-20 de ani”.

De asemenea, Sorin Stancu susține că pe lista de obiective este și lansarea vânzărilor online, proiect pentru care însă compania britanică nu a fixat încă un termen exact. În prezent, M&S vinde online doar în Marea Britanie, Franța și Benelux.

La nivel mondial Marks&Spencer reprezintă o afacere de 10 mld. euro în 2013, în creștere cu 1,3%, în timp ce operațiunile din afara Regatului Britanic reprezintă 1,1 mld. euro (+4,5%). Fără a oferi detalii suplimentare, Sorin Stancu susține că afacerile din România au avansat anul trecut cu peste 10%.

Printre cei mai importanti jucatori pe piata locala de imbracaminte se mai numara Inditex (Zara) si H&M, companii care ocupa primele doua locuri din industria de profil la nivel mondial.

Romanii aloca anual suma de 300 de lei pentru achizitiile de imbracaminte si incaltaminte, potrivit Euromonitor.

sursa: www.wall-street.ro

(218 accesari)