8.3 C
Chișinău
luni, septembrie 20, 2021

Cum revine TVR în Republica Moldova

Must read

Comentarii recente

tvr1-si-ar-putea-relua-transmisiunea-in-moldova-1374054249Televiziunea Publică Română revine în Republica Moldova de la 1 decembrie curent. Societatea Română de Televiziune (SRTv) a solicitat și obținut de la CNA (Consiliul Național al Audiovizualului) aprobarea unei grile secundare a postului TVR Internațional dedicată Republicii Moldova. 

Cu toate că de la 1 decembrie curent TVR va reveni în spațiul media din țara noastră, programele care vor fi difuzate de postul de televiziune vor fi „un mix al celor mai bune programe transmise în prezent de canale ale televiziunii publice din România și producții special dedicate telespectatorilor din Republica Moldova”, a menționat președintele-director general al SRTv, Claudiu Săftoiu, transmite Mediafax.

Săftoiu a ținut să precizeze că autoritățile din R. Moldova țin foarte mult ca 30 la sută din grila de emisie a TVR să fie producție proprie. Sediul televiziunii va fi în cadrul aceleiași clădirii unde se află postul public de televiziune „Moldova 1”. El a menționat, însă, că acestea sunt elemente care țin de anul viitor. „Anul acesta, la 1 decembrie, reluăm practic retransmisia fără a putea decât foarte puţin să oferim producţie proprie pe buletinele informative din Republica Moldova. Anul viitor însă nădăjduim într-o finanţare a Guvernului pe grila aceasta a doua a TVR Internaţional şi lucrurile se vor pune în mişcare.” Săftoiu a precizat că SRTv a solicitat alocarea unei sume de 270.000 de lei românești pentru echiparea studioului de la Chişinău al Televiziunii publice în colaborare cu Moldova 1.

Președintele Asociației pentru Dezvoltarea Culturii și Protecției Drepturilor de Autor și Conexe APOLLO, Vasile Năstase, a declarat, pentru Jurnal.md, că din ședința CNA din România au fost dezvăluite anumite detalii despre care în R. Moldova nu se știa: „În primul rând, am aflat detalii despre modul în care TVR a rămas fără frecvență. Ceea ce este nou în această decizia a CNA e faptul că în 2007 TVR reglementase problema finanțării, dintr-un credit de 9 milioane de dolari acordat R.Moldova de România, pe care RM nu îl returnase în 2007. S-au găsit băgători de seamă care au spus că frecvența a fost luată legal, că TVR nu plătea. Acum a fost confirmat legal de către CNA.”

Referindu-se la noul sediu al TVR în Moldova, Năstase a ținut să precizeze că televiziunea publică din R. Moldova este partajată după criterii politice. „Să înțelegem că TVR va ajunge o anexă a PD?”, a subliniat președintele APOLLO.

Potrivit lui Săftoiu, într-o primă etapă TVR va fi retransmis în sistemul de cablu din R. Moldova. „A doua etapă, începând din 2015, este participarea la o licitaţie potrivit legii audiovizualului din Republica Moldova pentru o frecvenţă naţională în regimul de transmisie digital terestrial”, a menționat acesta.

Președintele Asociației APOLLO trage semnale de alarmă. „Ceea ce m-a mirat din ceea ce e nou este că președintele TVR a spus că în prima etapă formula mixtă va fi retransmisă în sistem de cablu, iar a doua etapă – începând cu anul 2015 – TVR va participa la o licitație potrivit legii audiovizualului din RM pentru o frecvență națională în regimul terestrial. TVR, care a fost umilit de către regimul comunist, a fost umilit dublu, dacă nu triplu de către actuala guvernare mafiotică din RM, care în loc să rezolve problemă și să repună imediat în drepturi SRTv, asistăm la 4 ani de purtare a TVR prin instanțele de judecată ale lui Plahotniuc pentru că el este interesat ca să nu revină TVR, pentru că frecvența apartine 2Plus – adică lui. Cat de tare este umilit acum TVR și prin el poporul român.”

Vasile Năstase susține că nu poate exista o licitație în ceea ce privește obținerea unei frecvențe, pentru că legislația din R. Moldova nu permite acest lucru. „Este vorba de un concurs. Se vor umili prin participarea la concurs iar dacă haiducii lui Plahotniuc din CCA, de soiul Pocaznoi, vor binevoi să acorde un loc în multiplexul digital creat în 2015, atunci TVR, indiferent în ce formulă, va obține acest drept. Dar dacă rânzele acestor haiduci vor gândi altfel, atunci TVR nu va obține nici posibilitatea să emită în sistem digital, și atunci vom privi așa ca în 1988, când ne interesau meciurile Stelei în Liga Europei, cu invenții inginerești deosebite. Ajungem la ridiculitate.

Dupa ce am citit aceste informații, revolta și îngrijorarea au crescut înzecit. Am văzut că TVR nu mai vine în R. Moldova, va fi o replică urâtă și până la urmă ajunge la cheremul PD și va fi un fel de remorcă a PD.”

Precizăm că în condițiile actuale TVR nu poate reveni în Republica Moldova cum a fost până în 2007. Asta pentru că frecvențe terestre de transmitere a postului de televiziune nu mai sunt disponibile.

În contextul dat Președintele Asociației pentru Dezvoltarea Culturii și Protecției Drepturilor de Autor și Conexe APOLLO, Vasile Năstase, a lansat un apel public privind retransmisia TVR prin cablu. Acesta a menționat că o atare abordare este o batjocură, în situația în care serviciile TV furnizate de operatorii de cablu sunt contra plată şi, de cele mai dese ori, sunt inaccesibile populaţiei RM, în mod special telespectatorilor din mediul rural.

„În contextul monopolului audiovizual deţinut de către posturile de televiziune ce aparţin mogulului Vladimir Plahotniuc (numit şi Vladimir Ulinici pe teritoriul României), după ce au fost cumpărate cu milioane de euro majoritatea covîrșitoare a frecvenţelor terestre, inclusiv a două din cele TREI cu acoperire națională şi concentrate în posturile Prime, Canal 3, 2 Plus, Publika TV, Muz TV (Moldova 1 continuînd să rămînă radiodifuzor public) nu va fi lansat în curînd multiplexul digital cu acoperire naţională deoarece acesta ar strica planurile electorale ale mogulului. În înţelegerea asociaţiei noastre şi potrivit informaţiilor neoficiale, promisiunea acordări unui slot din viitorul multiplexor digital pe întreg teritoriul R.Moldova este iluzorie şi nerealizabilă în următorii 5 ani”, se spune în declarația Apollo.

Cazul TVR:

SRTv a anunţat, pe 7 noiembrie, într-un comunicat remis MEDIAFAX, că TVR va relua transmisia programelor în Republica Moldova pe 1 decembrie. Potrivit TVR, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a transmis Televiziunii Române că a luat act de semnarea Acordului de soluţionare amiabilă a Cererii nr. 36398/08, depusă de TVR împotriva Republicii Moldova la CEDO pe 1 august 2008. Ca urmare, litigiul dintre cele două părţi a fost stins la Curtea Europeană.

„Curtea a consfinţit astfel Acordul de soluţionare amiabilă pe care l-am semnat cu Guvernul Republicii Moldova, un document esenţial, care a înlăturat cel mai dificil obstacol în calea prezenţei programelor TVR în Republica Moldova”, a spus la momentul respectiv Claudiu Săftoiu. „Salutăm decizia CEDO şi ne bucură faptul că suntem tot mai aproape de momentul în care telespectatorii din Republica Moldova vor urmări din nou emisiunile TVR”, a continuat preşedintele-director general al TVR.

Acordul de soluţionare amiabilă a cererii depuse de TVR împotriva Republicii Moldova la CEDO a fost semnat pe 12 septembrie, de Claudiu Săftoiu, preşedinte-director general al TVR, şi Lilian Apostol, agent guvernamental la CEDO al Republicii Moldova, după ce autorităţile de la Bucureşti, prin secretarul de stat Bogdan Aurescu, şi cele de la Chişinău au finalizat negocierile privind colaborarea în domeniul retransmisiei serviciilor de programe ale radiodifuzorilor publici.

Potrivit acordului, Guvernul şi autorităţile Republicii Moldova vor asigura atribuirea către Televiziunea Română a unui segment din primul multiplexor cu acoperire naţională în noul sistem digital, aflat în etapa de introducere.

Potrivit comunicatului remis MEDIAFAX de televiziunea publică, pe 1 octombrie 1990, programele TVR 1 încep să fie retransmise în Republica Moldova, în baza Ordonanţei Ministrului Comunicaţiilor al RSS Moldoveneşti. Din 1995, difuzarea programelor TVR 1 în Republica Moldova este plătită din bugetul României.

În 1997, finanţarea serviciilor de retransmisie are la bază Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr. 941/13.10.1997 şi Hotărârea Guvernului României nr. 605/18.09.1998 privind reglementarea soldului nerambursat al creditului tehnic în sumă de 3,42 de milioane de dolari, acordat de Guvernul României Guvernului Republicii Moldova în anii 1991 şi 1992 şi a contractului cu privire la prestarea serviciilor de televiziune nr. 1-RC/10 iunie 1999 dintre Întreprinderea de Stat Radiocomunicaţii şi Ministerul Finanţelor Republicii Moldova.

În 2002, finanţarea acordată de Guvernul României s-a consumat. Concomitent, Protocolul de colaborare dintre SRTv şi Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor din Republica Moldova, semnat pe 8 iunie 2001, şi-a pierdut valoarea juridică, fapt care a dus la sistarea difuzării programului TVR 1.

Începând din luna martie a anului 2003, Întreprinderea de Stat Radiocomunicaţii retransmite programele TVR 1 pe teritoriul Republicii Moldova în baza Protocolului de colaborare dintre SRTv şi Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor din Republica Moldova, între anii 2003-2006, semnat la Bucureşti pe 8 mai 2003.

În 2006 expiră Protocolul de Colaborare între SRTv şi Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor din Republica Moldova (2003-2006). TVR finalizează demersurile interne pentru semnarea unui nou document, pentru perioada ianuarie – iunie 2007, acoperită de soldul rămas disponibil din creditul tehnic de 3 milioane de dolari.

TVR colaborează cu Ministerul de Finanţe, Ministerul Afacerilor Externe (MAE) şi Guvernul României pentru identificarea urgentă a surselor de finanţare necesare retransmisiei programelor TVR 1 pe teritoriul Republicii Moldova, consumate integral pe 14 iunie 2007. Eforturile autorităţilor române rămân fără răspuns.

MAE anunţă găsirea unei soluţii de finanţare, dintr-un sold nerambursat de circa 9,4 milioane de dolari din creditul acordat în 1993, iar Ministerul Finanţelor din Republica Moldova primeşte favorabil propunerea.

În şedinţa Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) din Republica Moldova din 31 iulie 2007 este anunţată destituirea preşedintelui CCA, Corneliu Mihalache, şi numirea unui nou preşedinte. În cadrul aceleiaşi şedinţe s-a decis (cu votul a cinci membri din nouă) şi scoaterea la concurs a mai multor frecvenţe de radio şi TV, printre care şi reţeaua de stat TV nr. 2 a Întreprinderii de Stat Radiocomunicaţii, folosită pentru retransmiterea programele TVR 1, la cererea Ministerului Dezvoltării Informaţionale. În acelaşi an, pe 29 august, SRTv şi SC Reţele şi Cabluri SRL din Republica Moldova încheie un contract având ca obiect retransmisia prin cablu a TVR Internaţional. Pe 19 septembrie, SRTv şi Euro TV din Chişinău semnează un contract având ca obiect retransmiterea programelor TVR Internaţional, pentru o perioadă de 12 luni.

Pe de altă parte, pe 27 septembrie, frecvenţa de stat nr. 2 din Republica Moldova, pe care emitea postul TVR 1, a fost acordată de CCA postului de televiziune 2 Plus.

În noiembrie 2007, SRTv atacă în instanţă deciziile CCA şi solicită abrogarea lor, precum şi achitarea unor despăgubiri. Pe 14 februarie 2008, Curtea de Apel Chişinău consideră demersul SRTv ca fiind întemeiat. Ca urmare, admite cererea televiziunii publice de suspendare a executării celor deciziilor CCA – de scoatere la concurs a frecvenţei de stat nr. 2 (atribuită anterior SRTv) şi acordarea ei către o societate privată, Tele M International SRL – până la adoptarea unei hotărâri în procesul de fond. SRTv avea astfel posibilitatea să retransmită programele TVR 1 pe parcursul judecării procesului.

Potrivit TVR, pe 18 februarie, în mod surprinzător şi fără a avea probe noi, Curtea Supremă de Justiţie admite recursul lapidar al CCA şi casează încheierea Curţii de Apel Chişinău. Ulterior, Curtea de Apel Chişinău respinge acţiunea SRTv pe fond, deşi, iniţial admisese cererea Televiziunii Române ca fiind legală şi temeinică.

Pe 10 iulie, Curtea Supremă de Justiţie a Republicii Moldova respinge recursul SRTv împotriva celor două decizii ale CCA prin care s-a interzis nelegal şi abuziv retransmiterea programelor TVR1 pe frecvenţa de stat nr. 2, pentru care TVR deţinea licenţă valabilă până în 2011.

Pe 1 august 2008, SRTv atacă Guvernul moldovean la CEDO, după ce instanţele de judecată din Republica Moldova au respins cererea societăţii privind reluarea transmisiunii TVR 1 în Republica Moldova prin frecvenţa de stat nr. 2.

Pe 6 noiembrie, CEDO comunică faptul că a fost demarată procedura de examinare prealabilă a cererii SRTv, sub aspectul admisibilităţii, şi că a solicitat Guvernului Republicii Moldova să prezinte explicaţii în scris cu privire la acest caz, până la data de 26 februarie 2009. În acelaşi timp, CEDO a transmis Guvernului României o scrisoare, prin care acesta este invitat să sprijine ca parte terţă televiziunea publică în acest proces, comunicând Curţii şi punctul său de vedere în acest sens.

În octombrie 2009, Ministerul Justiţiei din Republica Moldova anunţă că este gata să încheie o tranzacţie de împăcare între Guvern şi SRTv imediat ce părţile din acest dosar (SRTv, CCA, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor) vor identifica o soluţie acceptabilă pentru ele.

Între 18 şi 21 aprilie 2010, o delegaţie a TVR merge într-o vizită oficială la Chişinău pentru a discuta despre deblocarea retransmisiei programelor TVR şi înfiinţarea unui studio TVR la Chişinău.

Pe 10 noiembrie 2010, emisiunile TVR 1 sunt retransmise din nou în Republica Moldova, după o pauză de trei ani, pe frecvenţa postului 2 Plus. TLF M International, deţinătoarea postului 2 Plus, societatea în favoarea căreia s-a retras frecvenţa postului românesc, în anul 2007.

Pe 12 septembrie 2013, Claudiu Săftoiu, preşedinte-director general al SRTv, şi Lilian Apostol, agent guvernamental al Republicii Moldova, au semnat Acordul de soluţionare amiabilă a Cererii nr. 36398/08, depusă de TVR împotriva Republicii Moldova la Curtea Europeană a Drepturilor Omului pe 1 august 2008.

sursa: jurnal.md

- Advertisement -spot_img

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -spot_img

Ultimele știri