2.4 C
Chișinău
duminică, 5 decembrie, 2021

Cazul TVR: „Autoritățile române au cedat în fața lui Plahotniuc”

Must read

Comentarii recente

plahotniucTVR va reveni în Republica Moldova, dar nu la fel cum a fost până în 2007. Asta pentru că frecvențe terestre de transmitere a postului de televiziune nu mai sunt disponibile.

Autoritățile de la Chișinău trebuie să asigure revenirea TVR în R. Moldova în termen de 30 de zile de la cererea oficială a postului de televiziune.

Președintele CCA, Marian Pocaznoi afirmă că nu există nicio frecvență liberă în Republica Moldova.

„Potrivit acordului semnat între autoritățile Republicii Moldova și Societatea Română de Televiziune, care a fost ieri publicat de CEDO, TVR va reveni în RM în 30 de zile de la adresările autorităților române la CCA. O astfel de solicitare până la momentul de față nu avem. Urmează ca TVR să revină în toate ofertele de servicii prin cablu, în multiplexul în regim experimental care acum activează în municipiul Chișinău și, în 2015, pe acoperire națională prin primul multiplex digital. Momentan, în Republica Moldova nu există nicio frecvență disponibilă în regim analogic, cu atât mai mult că TVR-ul nu a solicitat o frecvență națională analogică, pentru că necesită anumite investiții”, a declarat, pentru Jurnal, directorul CCA, Marian Pocaznoi.

Astfel, TVR va fi retransmisă în Republica Moldova de către operatorii de cablu, iar din 2015 acesteia i se va elibera, fără obligativitatea participării la un concurs, o licență de emisie. Până atunci, televiziunea lui Plahotniuc, 2 Plus, va emite în continuare pe frecvența retrasă de la postul românesc.

„Sunt niște povești de adormit copiii. Nu se știe nici dacă în 2015 se va trece la televiziunea digitală, poate să fie și în 2020, pentru că chestia asta este doar pe hârtie. Până atunci Plahotniuc va stoarce toată publicitatea. Am scris anterior că i-am surprins pe Lazurcă și Candu la o întâlnire. Probabil atunci discutau acest truc. Din păcate, autoritățile române au cedat în fața lui Plahotniuc. Acum Plahotniuc controlează politic toate cele trei frecvențe naționale: Prime, 2 Plus și TRM. Este o mare porcărie această înțelegere. Transmiterea prin cablu prevede foare multe restricții. Emisiunile TVR nu sunt transmise în prime time, dar noaptea. Când sunt difuzate știrile, ele sunt înrerupte de publicitate atunci când vrea Plahotniuc. În felul acesta este batjocorit acest post. În Republica Moldova sunt 700 de mii de români. Este dreptul lor să aibă acces la un post public”, a declarat președintele Asociației pentru dezvoltarea Culturii și protecției Drepturilor de Autor și Conexe „APOLLO” Vasile Năstase, solicitat de Jurnal.md.

Vasile Năstase afirmă că, potrivit deciziei CEDO, frecvența retrasă în 2007 de la TVR ar trebui să-i fie întoarsă imediat. „Este vorba de o decizie judecătorească care demonstrează că frecvența a fost luată ilegal. CCA trebuie să se întrunească, să fie pusă în discuție această chestiune și imediat să-i fie întoarsă frecvența TVR-ului, luată în 2007. Cei de la guvernare au avut la dispozițe patru ani de zile. Când nu erau la guvernare spuneau că s-a furat această frecvență, dar acum când au venit la putere s-a comportat mai rău decât comuniștii”, a mai spus Vasile Năstase.

„S-a făcut atunci o nedreptate și astăzi trebuie redresată situația. Este o decizie obligatorie a CEDO și autoritățile RM trebuie să se conformeze, dar din punct de vedere tehnic frecvența nu poate fi întoarsă peste noapte. Asta ar însemna că postul respectiv trebuie să fie închis. Cineva atunci a făcut o boacănă, mă refer la componența CCA de atunci, iar acum altcineva, adică CCA cu o alți membri, trebuie să o rezolve. Așa se întâmplă când legea nu stă în capul mesei și când nu este respectată transparența”, a spus și expertul în mass-media, jurnalistul Ion Bunduchi.

TVR şi-a încetat emisia în Republica Moldova în perioada guvernării comuniste, pe 27 septembrie 2007, în urma unei decizii a CCA, pentru o pretinsă datorie pe care ar fi avut-o faţă de Ministerul Dezvoltării Informaţionale de atunci.

Imediat, licenţele de emisie luate de la SRTv au fost acordate, în urma unui concurs, firmei off-shore Telefe M International, care ar fi fost controlată de Vladimir Plahotniuc, pe atunci om de afaceri apropiat liderului comunist, Vladimir Voronin.

Pe frecvenţa a II-a de stat, cu o acoperire naţională de 95%, a început să fie transmis postul TV 2 Plus, deţinut de Telefe M. La vremea respectivă, experţii media afirmau că prin această schemă a fost sistat accesul la informaţiile obiective recepţionate în satele moldoveneşti.

De menționat că la 31 iulie 2007, în cadrul ședinței Consiliului Coordonator al Audiovizualului, pentru retragerea licenței TVR au votat cinci membri ai CCA: Corneliu Mihalache, Gheorghe Gorincioi, Carmelia Albu, Valeriu Soltan și Valeriu Frumusachi.

Retragerii licenței TVR s-au împotrivit: Vlad Țurcanu, Ludmila Vasilache și Ruslan Pleșca.

Un alt membru al CCA, Constantin Rotaru, a lipsit de la examinarea deciziei privind retragerea licenței TVR.

Votul lui Valeriu Frumusachi, care în prezent lucrează la postul TV Prime, controlat de către oligarhul Vladimir Plahotniuc, a fost atunci decisiv. Frumusachi a fost ultimul care a votat. În situația în care pentru retragerea licenței votaseră 4 membri, iar împotrivă – 3 membri, votul lui Frumusachi a fost cel care a înclinat balanța și a decis retragerea licenței TVR.

sursa: jurnal.md

- Advertisement -spot_img

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -spot_img

Ultimele știri