8.3 C
Chișinău
vineri, septembrie 24, 2021

TVR a revenit pe ecranele din Republica Moldova, dar…prin cablu

Must read

Comentarii recente

tvr1-si-ar-putea-relua-transmisiunea-in-moldova-1374054249Televiziunea română revine în spațiul mediatic din Republica Moldova de pe 1 decembrie 2013. Postul de televiziune va putea fi recepționat în format digital DVB-T2.

Deocamdată, TVR va avea o rază de acoperire de cca 35 km în jurul Chișinăului, arie ce cuprinde peste 700 000 de persoane. „Din punct de vedere tehnic, suntem pregătiți să livrăm televiziunea digitală pentru toată Moldova după aprobarea programului de tranziție la televiziunea digitală terestră și acordarea licenței Î.S. Radiocomunicații”, a declarat viceminsitrul TIC, Dumitru Parfentiev.

Grila de emisie a TVR va conține un mix de programe dintre cele transmise în prezent pe posturile televiziunii publice din România. Totodată, vor fi difuzate și alte emisiuni dedicate publicului din Republica Moldova.

Președintele Asociației APPOLO, Vasile Năstase, susține că cel care tergiversa revenirea TVR în spațiul mediatic din R. Moldova este controversatul om de afaceri, Vlad Plahotniuc, întrucît frecvența care-i revenea postului român, aparține acum postului 2Plus, deținut de oligarh.

Amintim că pe 7 noiembrie, SRTv a anunţat într-un comunicat remis MEDIAFAX, că TVR va relua transmisia programelor în Republica Moldova pe 1 decembrie. Potrivit TVR, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a transmis Televiziunii Române că a luat act de semnarea Acordului de soluţionare amiabilă a Cererii nr. 36398/08, depusă de TVR împotriva Republicii Moldova la CEDO pe 1 august 2008. Ca urmare, litigiul dintre cele două părţi a fost stins la Curtea Europeană.

„Curtea a consfinţit astfel Acordul de soluţionare amiabilă pe care l-am semnat cu Guvernul Republicii Moldova, un document esenţial, care a înlăturat cel mai dificil obstacol în calea prezenţei programelor TVR în Republica Moldova”, a spus la momentul respectiv Claudiu Săftoiu. „Salutăm decizia CEDO şi ne bucură faptul că suntem tot mai aproape de momentul în care telespectatorii din Republica Moldova vor urmări din nou emisiunile TVR”, a continuat preşedintele-director general al TVR.

Acordul de soluţionare amiabilă a cererii depuse de TVR împotriva Republicii Moldova la CEDO a fost semnat pe 12 septembrie, de Claudiu Săftoiu, preşedinte-director general al TVR, şi Lilian Apostol, agent guvernamental la CEDO al Republicii Moldova, după ce autorităţile de la Bucureşti, prin secretarul de stat Bogdan Aurescu, şi cele de la Chişinău au finalizat negocierile privind colaborarea în domeniul retransmisiei serviciilor de programe ale radiodifuzorilor publici.

Potrivit acordului, Guvernul şi autorităţile Republicii Moldova vor asigura atribuirea către Televiziunea Română a unui segment din primul multiplexor cu acoperire naţională în noul sistem digital, aflat în etapa de introducere.

Potrivit comunicatului remis MEDIAFAX de televiziunea publică, pe 1 octombrie 1990, programele TVR 1 încep să fie retransmise în Republica Moldova, în baza Ordonanţei Ministrului Comunicaţiilor al RSS Moldoveneşti. Din 1995, difuzarea programelor TVR 1 în Republica Moldova este plătită din bugetul României.

În 1997, finanţarea serviciilor de retransmisie are la bază Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr. 941/13.10.1997 şi Hotărârea Guvernului României nr. 605/18.09.1998 privind reglementarea soldului nerambursat al creditului tehnic în sumă de 3,42 de milioane de dolari, acordat de Guvernul României Guvernului Republicii Moldova în anii 1991 şi 1992 şi a contractului cu privire la prestarea serviciilor de televiziune nr. 1-RC/10 iunie 1999 dintre Întreprinderea de Stat Radiocomunicaţii şi Ministerul Finanţelor Republicii Moldova.

În 2002, finanţarea acordată de Guvernul României s-a consumat. Concomitent, Protocolul de colaborare dintre SRTv şi Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor din Republica Moldova, semnat pe 8 iunie 2001, şi-a pierdut valoarea juridică, fapt care a dus la sistarea difuzării programului TVR 1.

Începând din luna martie a anului 2003, Întreprinderea de Stat Radiocomunicaţii retransmite programele TVR 1 pe teritoriul Republicii Moldova în baza Protocolului de colaborare dintre SRTv şi Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor din Republica Moldova, între anii 2003-2006, semnat la Bucureşti pe 8 mai 2003.

În 2006 expiră Protocolul de Colaborare între SRTv şi Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor din Republica Moldova (2003-2006). TVR finalizează demersurile interne pentru semnarea unui nou document, pentru perioada ianuarie – iunie 2007, acoperită de soldul rămas disponibil din creditul tehnic de 3 milioane de dolari.

TVR colaborează cu Ministerul de Finanţe, Ministerul Afacerilor Externe (MAE) şi Guvernul României pentru identificarea urgentă a surselor de finanţare necesare retransmisiei programelor TVR 1 pe teritoriul Republicii Moldova, consumate integral pe 14 iunie 2007. Eforturile autorităţilor române rămân fără răspuns.

MAE anunţă găsirea unei soluţii de finanţare, dintr-un sold nerambursat de circa 9,4 milioane de dolari din creditul acordat în 1993, iar Ministerul Finanţelor din Republica Moldova primeşte favorabil propunerea.

În şedinţa Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) din Republica Moldova din 31 iulie 2007 este anunţată destituirea preşedintelui CCA, Corneliu Mihalache, şi numirea unui nou preşedinte. În cadrul aceleiaşi şedinţe s-a decis (cu votul a cinci membri din nouă) şi scoaterea la concurs a mai multor frecvenţe de radio şi TV, printre care şi reţeaua de stat TV nr. 2 a Întreprinderii de Stat Radiocomunicaţii, folosită pentru retransmiterea programele TVR 1, la cererea Ministerului Dezvoltării Informaţionale. În acelaşi an, pe 29 august, SRTv şi SC Reţele şi Cabluri SRL din Republica Moldova încheie un contract având ca obiect retransmisia prin cablu a TVR Internaţional. Pe 19 septembrie, SRTv şi Euro TV din Chişinău semnează un contract având ca obiect retransmiterea programelor TVR Internaţional, pentru o perioadă de 12 luni.

Pe de altă parte, pe 27 septembrie, frecvenţa de stat nr. 2 din Republica Moldova, pe care emitea postul TVR 1, a fost acordată de CCA postului de televiziune 2 Plus.

În noiembrie 2007, SRTv atacă în instanţă deciziile CCA şi solicită abrogarea lor, precum şi achitarea unor despăgubiri. Pe 14 februarie 2008, Curtea de Apel Chişinău consideră demersul SRTv ca fiind întemeiat. Ca urmare, admite cererea televiziunii publice de suspendare a executării celor deciziilor CCA – de scoatere la concurs a frecvenţei de stat nr. 2 (atribuită anterior SRTv) şi acordarea ei către o societate privată, Tele M International SRL – până la adoptarea unei hotărâri în procesul de fond. SRTv avea astfel posibilitatea să retransmită programele TVR 1 pe parcursul judecării procesului.

Potrivit TVR, pe 18 februarie, în mod surprinzător şi fără a avea probe noi, Curtea Supremă de Justiţie admite recursul lapidar al CCA şi casează încheierea Curţii de Apel Chişinău. Ulterior, Curtea de Apel Chişinău respinge acţiunea SRTv pe fond, deşi, iniţial admisese cererea Televiziunii Române ca fiind legală şi temeinică.

Pe 10 iulie, Curtea Supremă de Justiţie a Republicii Moldova respinge recursul SRTv împotriva celor două decizii ale CCA prin care s-a interzis nelegal şi abuziv retransmiterea programelor TVR1 pe frecvenţa de stat nr. 2, pentru care TVR deţinea licenţă valabilă până în 2011.

Pe 1 august 2008, SRTv atacă Guvernul moldovean la CEDO, după ce instanţele de judecată din Republica Moldova au respins cererea societăţii privind reluarea transmisiunii TVR 1 în Republica Moldova prin frecvenţa de stat nr. 2.

Pe 6 noiembrie, CEDO comunică faptul că a fost demarată procedura de examinare prealabilă a cererii SRTv, sub aspectul admisibilităţii, şi că a solicitat Guvernului Republicii Moldova să prezinte explicaţii în scris cu privire la acest caz, până la data de 26 februarie 2009. În acelaşi timp, CEDO a transmis Guvernului României o scrisoare, prin care acesta este invitat să sprijine ca parte terţă televiziunea publică în acest proces, comunicând Curţii şi punctul său de vedere în acest sens.

În octombrie 2009, Ministerul Justiţiei din Republica Moldova anunţă că este gata să încheie o tranzacţie de împăcare între Guvern şi SRTv imediat ce părţile din acest dosar (SRTv, CCA, Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor) vor identifica o soluţie acceptabilă pentru ele.

Între 18 şi 21 aprilie 2010, o delegaţie a TVR merge într-o vizită oficială la Chişinău pentru a discuta despre deblocarea retransmisiei programelor TVR şi înfiinţarea unui studio TVR la Chişinău.

Pe 10 noiembrie 2010, emisiunile TVR 1 sunt retransmise din nou în Republica Moldova, după o pauză de trei ani, pe frecvenţa postului 2 Plus. TLF M International, deţinătoarea postului 2 Plus, societatea în favoarea căreia s-a retras frecvenţa postului românesc, în anul 2007.

Pe 12 septembrie 2013, Claudiu Săftoiu, preşedinte-director general al SRTv, şi Lilian Apostol, agent guvernamental al Republicii Moldova, au semnat Acordul de soluţionare amiabilă a Cererii nr. 36398/08, depusă de TVR împotriva Republicii Moldova la Curtea Europeană a Drepturilor Omului pe 1 august 2008.

 

- Advertisement -spot_img

Mai multe articole

1 COMENTARIU

  1. Poporul RM doreşte integrare europeană, unire cu Patria Mamă, pe cînd duşmanii acestor năzuinţi sunt nu numai comuniştii, socialiştii, alte curente politice deja în putrefacţie, dar, cu regret, şi în Coaliţia de Integrare Europeană. În primul rînd, fostul deputat Plachiş, care pune îmbogăţirea proprie, mai presus ca năzuinţele poporului. Iată cum un raiderist, un mafiot, un şperţar, hotărăşte soarta poporului! Iată pe cine alegem şi-i promovăm! Cu aşa indivizi, se poate oare reîntregirea ţării, dacă acesta fură obraznic frexvenţa dată pentru TVR?!!!!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -spot_img

Ultimele știri