8.3 C
Chișinău
vineri, septembrie 24, 2021

Tandem Shor-Plahotniuc împotriva Jurnal TV; Cum s-au înhăitat regizorul şi executorul jafului bancar în tentativa de a deturna procesele din RM în ajun de alegerile prezidenţiale

Must read

Comentarii recente

Shor si Plahotniuc„Jurnal TV – sistat!”. Asta visează oligarhul Vladimir Plahotniuc de ani buni şi asta au scandat astăzi susţinătorii lui Ilan Shor, care au organizat în faţa postului de televiziune un show ieftin cu mese întinse cu hrişcă şi cârnaţi, şi cu dansuri înflăcărate pe ritmuri ruseşti.

După ani de zile în care au existat mai multe tentative de a închide unicul post de televiziune care de-a lungul întregii sale existenţe luptă cu regimul oligarhic, acum asistăm la un nou atac, bine regizat şi implementat şi de această dată cu mâinile altcuiva. Ceea ce a avut pretenţia de a fi un protest în susţinerea primarului penal de la Orhei nu este decât un spectacol bine regizat, menit să prindă doi iepuri odată – să sustragă atenţia publică de la implicarea lui Shor în furtul miliardului din sistemul bancar şi să bruieze activitatea Jurnal TV, dacă nu chiar să închidă postul de televiziune.

De fapt, regimul de la putere este vădit deranjat de existenţa postului de televiziune Jurnal TV, afirmă istoricul şi analistul politic Octavian Ţîcu. „Guvernarea încearcă să folosească împotriva Jurnal TV o nouă formă de protest, până la ridicol, prin instrumentalizarea unei mafii deja folosite în crearea unei opinii pentru eliberarea lui Ilan Shor. Aici se ascund câteva cauze. Primul – de a închide ultimul bastion al presei libere, care este Jurnal TV. În al doilea rând, este dorinţa de a arăta că Ilan Shor trebuie absolvit de pedeapsa privind furtul miliardului şi de a crea o opinie publică favorabilă acestui individ pentru a manipula şi a influenţa opinia publică în Moldova”, crede Octavian Ţîcu.

În condiţiile în care este cunoscut că Ilan Shor este scuza principală a lui Vladimir Plahotniuc în devalizarea băncilor şi furtul miliardului, este cel puţin cinic să ceri închiderea uneia dintre puţinele instituţii de presă din RM care spune lucrurilor pe nume, afirmă, la rândul său, analistul politic Valentin Dolganiuc.

Or, Jurnal TV a fost mereu un cuţit în coasta oligarhului de la Grozeşti, fiind atacat în repetate rânduri la indicaţia acestuia. De exemplu în 2014, Consiliul Coordonator al Audiovizualului pregătise un proiect care să excludă Jurnal TV din lista posturilor retransmise obligatoriu pe teritoriul Republicii Moldova, iar în acea listă să rămână doar posturile de televiziune care sunt difuzate prin eter şi au acoperire naţională, adică doar posturile pe care le deţine Vladimir Plahotniuc – Prime, Canal 2, Canal 3 şi Publika. Asta după ce toate încercările Jurnal TV de a obţine frecvenţe terestre eşuau una după alta, iar câştigători la acele concursuri erau desemnate anume posturile lui Plahotniuc.

În şirul larg de fapte întreprinse de instituţiile care acţionează la comanda lui Plahotniuc se înscrie şi sistarea emisiei Jurnal TV de nenumărate ori în ultimul an. Mai exact, aceasta dispărea la practic toate protestele masive organizate de Platforma Demnitate şi Adevăr, care erau transmise în direct de Jurnal, dar şi în timpul difuzării emisiunilor „Ora Expertizei”, „Cabinetul din Umbră”, „Ora de Ras” etc.

Recent, atacurile la adresa Jurnal TV au luat o formă mult mai gravă, recurgându-se la intimidări dure la adresa unuia dintre principalii jurnalişti ai postului TV. În noaptea de 1 spre 2 august curent s-a tras în geamul apartamentului fiicei lui Constantin Cheianu. În urma acestui atac, jurnalistul a adresat o plângere în adresa organelor de drept şi conducerii ţării, în care afirma că în urma activităţii sale de jurnalist a primit mai multe ameninţări verbale şi scrise, despre care a informat instituţiile de drept, dar autorii nemijlociţi şi comanditarii ameninţărilor nu au fost până în momentul de faţă identificaţi.

„Acest „mesaj” constituie o ameninţare directă asupra vieţii şi sănătăţii mele şi a membrilor familiei mele, a inviolabilităţii domiciliului, scopul cărora este de a mă reduce la tăcere prin mijloace de intimidare. Am ştiut mereu că am de a face cu nişte fiare şi cu nişte bandiţi ordinari, care ar fi în stare să-mi facă orice mie. Nu eşti însă niciodată pregătit că te pot lovi acolo unde doare cel mai tare: în copii. Acum va trebui cumva să învăţ să trăiesc cu asta. Aştept versiunea poliţiei. Până atunci afirm ceea ce cred cu tărie: Plahotniuc a împuşcat în fiica mea”, a scris Constantin Cheianu.

Un alt caz de intimidare în adresa Jurnal TV a avut loc săptămâna trecută, când un reporter de la postul de televiziune a fost agresat verbal şi fizic de susţinătorii lui Ilan Shor.

Despre faptul că pe Plahotniuc şi Shor îi leagă o tovărăşie de ani de zile se ştie. O confirmă şi faptul că Shor, principalul figurant în dosarul jafului miliardului, care chiar şi-a mărturisit faptele, a fost eliberat din izolator şi plasat în arest la domiciliu.

Mai mult, anterior în presă apăruse informaţia că Shor se plimbă cu acelaşi avion care-i aduce oaspeţi lui Plahotniuc. Este vorba despre un Embraer E 135, achiziţia companiei aeriene Nobil Air, procurată la sfârşitul lunii decembrie 2014. Preţul unui astfel de avion, în dependenţă de dotările sale, variază între 16 şi 20 de milioane de dolari americani. Nobil Air este, de altfel, o companie înfiinţată încă în 2003 de către oligarhul Vladimir Plahotniuc. Iniţial ea deţinea o singură aeronavă, de model Learjet 35, care era utilizată în perioada guvernării comuniste, pentru deplasări, şi de către fostul preşedinte Vladimir Voronin. Ulterior a fost achiziţionat şi un Learjet 60, care face parte şi în prezent din flota companiei.

În 2011, presa scria că Plahotniuc i-ar fi vândut lui Shor aeronava Learjet 60. Până la urmă s-a dovedit că Shor doar a folosit avionul pentru deplasarea invitaţilor la nunta sa. Ulterior au apărut informaţii că întreaga companie Nobil Air ar fi fost achiziţionată de către Shor. Cert este însă că de aeronavele Nobil Air se folosesc în prezent atât Plahotniuc cât şi Shor.

Câte îi leagă pe Shor şi Plahotniuc probabil nici nu ne putem imagina, odată ce aceştia au mers în tandem la „afaceri” precum Aeroportul sau jaful din sistemul bancar. O investigaţie recentă, „Aeroportul off-SHOR via Rusia: Cum primarul de Orhei îşi sponsorizează clubul de fotbal şi businessul lui Plahotniuc prin Avia Invest”, realizată de Ziarul Naţional, a scos la iveală că Avia Invest, compania care a concesionat Aeroportul Internaţional Chişinău, a făcut donaţii generoase de ordinul milioanelor hotelului Nobil, al oligarhului Plahotniuc, dar şi clubului de fotbal Misalmi, pe care îl deţine Ilan Shor.

„Între timp, milioanele obţinute din activitatea Aeroportului sunt absorbite de companii-satelit ale Avia Invest, sub pretextul unor lucrări sau servicii pe care urmează să le presteze ori sub formă de sponsorizări. Printre beneficiari, potrivit unui raport al Inspecţiei Financiare, se regăseşte şi Nobil Club, companie controlată de Vlad Plahotniuc. Cele mai generoase donaţii au ajuns însă la clubul de fotbal al lui Ilan Shor, Milsami Orhei. Din 2013 şi până anul acesta, echipa de fotbal a fost sponsorizată de „Avia Invest” cu 10,5 milioane de lei, iar în 2014, prin patru contracte semnate între Milsami şi compania cesionară a AIC, clubul de fotbal a primit un împrumut fără dobândă în valoare de peste cinci milioane de lei pentru un an de zile”, se spune în investigaţia din decembrie 2015.

Cea mai importantă „afacere” a celor doi rămâne totuşi jaful din sistemul bancar, regizat de Plahotniuc, lui Shor revenindu-i, ca de obicei, rolul de executant.

În aşa-zisul său autodenunţ, în care îl incrimina pe fostul premier Filat, Shor a avut mare grijă să lustruiască imaginea oligarhului, căzând în ridicol prin fraza „V. Plahotniuc a spus că deja încep problemele cu lichidităţile la bancă şi a spus într-o formă dură ca nu cumva să dispară banii de la BEM şi «că dacă oamenii care îşi ţin banii acolo nu te vor face bucăţi, eu îţi garantez probleme mari»”. Mai clară dovadă a tovărăşiei dintre cei doi nici că se putea.

Sursa:jurnal.md

- Advertisement -spot_img

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -spot_img

Ultimele știri