11 C
Chișinău
vineri, octombrie 22, 2021

Proiectul Codului Audiovizualului, elaborat de oamenii lui Plahotniuc; Va privilegia holdingul media controlat de oligarh

Must read

Comentarii recente

plahotniuc-filat-bm3-586x319Partidele din coaliţia de guvernare discută o nouă versiune a amendamentelor la Codul Audiovizualului, informează News Maker, care a ajuns în posesia documentului.

Potrivit sursei, atât primul proiect de lege calificat de experţi drept o încercare de a introduce cenzura, cât şi al doilea, au fost întocmite cu participarea angajaţilor de la General Media Group şi Casa Media, ambele controlate de oligarhul Vladimir Plahotniuc, vicepreşedinte al PD.

Deputatul PD Sergiu Sîrbu, unul dintre autorii activi ai ambelor versiuni ale proiectului de lege, a negat participarea reprezentanţilor General Media Group şi Casa Media. News Maker a obţinut însă copia unui e-mail trimis de pe adresa lui Sîrbu prin care acesta prezintă noua versiune a amendamentelor.

mesaj sarbu„Dragi colegi, ca urmare a ultimei runde de discuţii cu privire la proiectul de modificare a Codului Audiovizualului, vă prezint cea mai recentă versiune a proiectului, care pare a fi aproape de un compromis”, se spune în scrisoare.

E-mailul a fost trimis liderilor din PLDM Valeriu Streleţ, Vadim Pistrinciuc, Liliana Palihovici şi preşedintelui comisiei parlamentare pentru cultură, Vladimir Hotineanu. Scrisoare a fost trimisă, pe lângă colegilor din Parlament, şi lui Petru Jelihovschi, directorul General Media Group, companie care controlează posturile Prime, Publika, Canal 2 etc, dar şi lui Dorin Pavelescu, directorul Casa Media, agenţia de publicitate controlată de Plahotniuc. În adresa destinatarilor, este şi o adresă de e-mail cu numele Sergiu Sîrbu care se termină cu @primegroup.md.

Faptul că PD şi PLDM discută o nouă versiune a amendamentelor la Codul Audiovizualului a fost confirmat de vicepreşedintele PLDM, Valeriu Streleţ şi de deputatul PD Sergiu Sîrbu. „Este la etapa discuţiilor între cei care trebuie să-l voteze. Imediat ce vom pune toate punctele pe „i”, sperăm că va fi supus dezbaterilor”, a spus Sîrbu.

Participanţii de pe piaţa media cred că scopul amendamentelor propuse este de a crea condiţii privilegiate pentru televiziunile lui Plahotniuc.

În noua versiune a proiectului de lege a rămas interdicţia de a difuza programe analitice produse în ţări care nu au ratificat Convenţia europeană privind televiziunea transfrontalieră (semnată, dar încă neratificată de Rusia). În acelaşi timp, operatorii de cablu nu vor avea dreptul de a difuza posturi TV din ţări care nu au ratificat convenţia.

Dispoziţiile care reglementează volumul produsului propriu rămân practic neschimbate. Canalele de televiziune vor trebui să prezinte zilnic opt ore de conţinut propriu, în intervalul 6:00 – 24:00. Şase din cele opt ore vor fi difuzate în prime time. Diferenţa faţă de versiunea originală a amendamentului este că produsul difuzat în limba română va fi nu de cinci, ci de patru ore. Prevederile privind obligativitatea produsului propriu nu vor intra în vigoare imediat, ci după publicarea în Monitorul Oficial.

Mai mult, este propus ca măsurătorul audienţei să fie ales prin licitaţie pe un termen de cinci ani. Oferta se va baza pe un regulament care trebuie întocmit de CCA. În prezent, măsurătorul de audienţă este AGB Nielsen Media Research.

Radiodifuzorii au criticat propunerea de a implica CCA în procesul de alegere a măsurătorului de audienţă. „Va fi un monopol complet. Nicăieri în lume nu supraveghetorul decide ce companie va măsura audienţa, este o chestiune legată strict de afaceri”, a declarat directorul general al RTR-Moldova, Evgheni Sergheev.

Surse din mass-media afirmă că modificările la Codul Audiovizualului au fost pregătite de PD exclusiv pentru a privilegia televiziunile lui Vladimir Plahotniuc.

Oligarhul şi-a construit Media City Chişinău, un media holding cu tehnică de ultimă generaţie, care va deveni beneficiarul modificărilor propuse la Codul Audiovizualului. Managementului i-a pus condiţia să creeze un holding media profitabil. Dar profitabil poate fi doar un holding cu monopol complet, spun sursele citate de News Maker.

Potrivit acestora, cheltuielile pentru întreţinerea holdingului deţinut de Plahotniuc este de 8 milioane de euro, din care 1,2 milioane ajung la Pervîi Kanal pentru retransmiterea programelor pe canalul Prime. Anume dorinţa lui Vladimir Plahotniuc de a retrage contractul cu Pervîi Kanal explică interdicţia din proiectul de lege cu privire la difuzarea programelor ruse.

Volumul pieţei de publicitate la TV din Republica Moldova este de 14,5 milioane de euro, din care ponderea Casa Media în 2014 a reprezentat 52% din volumul vândut de publicitate. În plus, în afară de canalele lui Plahotniuc, Casa Media vinde, de asemenea, publicitate pentru N4 şi Ren Moldova.
Sursa:jurnal.md

- Advertisement -spot_img

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -spot_img

Ultimele știri