glob-151Cu 20 de ani în urmă, după mai multe idei de afaceri mai puţin inspirate, familia Turcu a deschis la Cluj Napoca o fabrică de globuri şi decoraţiuni de Crăciun. Au ştiut de la început că se vor axa pe produse confecţionate de sticlari care vor ajunge în străinătate. Astăzi, de la Cluj pleacă mai mult de jumătate de milion de globuri româneşti care împodobesc brazii americanilor, britanicilor sau francezilor. Comenzi vin şi din Italia, Germania, Austria sau chiar Polonia, ţara cu cei mai pricepuţi artizani în domeniu. Doar o mică parte din producţia fabricii de globuri de la Cluj ajunge şi în magazinele din România. 

În fabrica de globuri se lucrează la foc continuu, tot timpul anului. Zilnic, prin mâinile celor 35 de angajaţi trec circa 2.000 de decoraţiuni de Crăciun, cele mai multe cu diametre de 8 sau de 10 centrimetri.

Globurile sunt fabricate în serii mici, pictate manual, iar unele sunt decorate cu perle, paiete, cristale ceheşti de înaltă calitate sau chiar cu vestitele cristale Swarovski, asemenea bijuteriilor.

Preţurile variază în funcţie de diametrul globurilor, dar şi de complexitatea modelelor. Cele mai multe costă însă sub 10 euro.

Modelele sunt mereu altele în funcţie de tendinţe şi de piaţa pentru care acestea sunt lucrate. „Piaţa românească solicită un alt gen de globuri faţă de cea străină, cu îngeraşi, Moş Crăciun, peisaje de iarnă. Afară se caută globuri mai sofisticate, cu decoraţiuni, cu chestiuni mai abstracte. Nu sunt globuri cu Moş Crăciun”, a explicat pentru gândul Gheorghe Turcu, managerul firmei clujene.

„Fiecare piaţă, fiecare client înseamnă altceva. Globurile valabile în România nu sunt valabile în Germania, cele din Germania nu sunt valabile în Anglia şi cele din Anglia nu sunt valabile în Statele Unite. E vorba de decor, modele şi culori”, a precizat Turcu.

Dacă străinii se grăbesc să comande din timp decoraţiunile de Crăciun, românii ajung să le caute doar în ultima clipă, motiv pentru care unele comenzi nu pot fi onorate. „Nu lucrăm pe stoc, ci direct pe comandă. Afară se lucrează pe linii, pe colecţii, care se comandă în timpul anului”, explică managerul firmei de globuri.

La ora actuală el are deja programul de comenzi pregătit până în luna iulie a anului viitor pentru clienţii din Statele Unite, ţara unde ajung până la 60% din globurile realizate de sticlarii din Cluj. De la clienţii europeni comenzile vin mai târziu, în lunile martie – aprilie.

După luni bune de muncă, în preajma Sărbătorilor, angajaţii firmei intră în concediu timp de patru săptămâni, urmând să reînceapă lucrul pentru globurile Crăciunului următor la mijlocul lunii ianuarie. Între timp, la fabrica clujeană se pregăteşte pentru participatea la unul dintre cele mai importante târguri internaţionale de profil, organizat în Germania, la Frankfurt.

Participarea la astfel de evenimente este foarte importantă pentru patronii fabricii de globuri. Aici au întâlnit clienţii ale căror comenzi le-au transformat într-un succes afacerea de familie . Doar anul acesta, clujenii au fost prezenţi la evenimente de profil organizate în Frankfurt, New York şi Paris.

Turcu spune că afacerea sa cu globuri este una ca oricare alta şi nu este extrem de profitabilă. Potrivit datelor Ministerului Finanţelor Publice (MFP), firma sa a înregistrat în 2012 un profit de 8.139 lei, la o la cifră de afaceri de 1, 48 milioane de lei.

Sursa: gandul.info

(244 accesari)