10.2 C
Chișinău
marți, septembrie 21, 2021

Postul de televiziune TVR caută frecvenţă liberă în Republica Moldova

Must read

Comentarii recente

SRTvPostul public de televiziune de la Bucureşti ar putea emite abia de anul viitor în variantă netrunchiată, tergiversarea fiind cauzată de lipsa unei frecvenţe de stat disponibile, spun surse din SRTv. O variantă în discuţie e să recapete licenţa pentru frecvenţa a II-a de stat, pe care a deţinut-o până-n 2007

Cu toate că în vizita sa la Chişinău de la mijlocul lunii trecute şeful statului român Traian Băsescu a declarat că a stabilit împreună cu preşedintele Nicolae Timofti rezolvarea prioritară a problemei transmisiunii TVR în Moldova, va mai dura ceva timp până când vom putea urmări postul public de televiziune din Bucureşti, pe micile ecrane, în variantă originală.

NEGOCIERI LA NIVEL GUVERNAMENTAL

Preşedintele Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA), Marian Pocaznoi, a declarat pentru „Adevărul“ că acum Societatea Română de Televiziune (SRTv) negociază cu mai mulţi parteneri reluarea transmisiunii în Republica Moldova. „Nu putem spune acum pe ce frecvenţă va fi transmis TVR în Moldova, fiindcă negocierile sunt în desfăşurare. CCA trebuie să ofere o licenţă. Postul de televiziune transmis şi grila de programe vor fi decise de SRTv. E posibil să difuzeze programele TVR Internaţional“, spune Pocaznoi. Surse din cadrul autorităţilor, care au dorit să-şi păstreze anonimatul, au dezvăluit pentru „Adevărul“ că în prezent se lucrează la nivel guvernamental pentru adoptarea unei soluţii amiabile pentru revenirea TVR pe frecvenţa a doua naţională, pe care emitea până în 2007, când a pierdut licenţa. Mai exact, se prevede ca frecvenţa terestră atribuită postului de televiziune 2 Plus (care retransmite în prezent o parte din grila TVR, intercalată cu producţie proprie şi emisiuni şi filme ale unor posturi ruseşti) să fie acordată, cu licenţă, SRTv. Potrivit aceloraşi surse, unul dintre punctele de negociere este ca managementul postului 2 Plus să cedeze părţii române licenţa pe care o deţine până în 2016.

2 PLUS: „NIMENI NU S-A ADRESAT“

Proprietarii 2 Plus susţin însă că deocamdată nimeni nu li s-a adresat cu astfel de propuneri. „TVR este retransmis în Republica Moldova, pe baza reglementărilor interne şi a contractului respectiv pentru postul de televiziune 2 Plus. Dacă vor interveni modificări, propuneri, le vom discuta, dar deocamdată nu avem niciun fel de adresări din partea SRTv“, ne-a răspuns Svetlana Sârbu, ofiţerul de presă al companiei Prime SRL, proprietara postului TV 2 Plus.  „Televiziunea Română a început discuţiile cu partenerii moldoveni în vederea găsirii unei soluţii tehnice şi legale de retransmitere nealterată a programelor sale pe teritoriul Republicii Moldova“, susţine directorul de comunicare al SRTv, Cristian Acatrinei. Surse din SRTv au divulgat faptul că sunt şanse reale ca basarabenii să vadă programele TVR originale abia de anul viitor. Motivele invocate constau în durata lungă a negocierilor privind condiţiile de emisie, dar şi posibilitatea ca SRTv să lanseze un post dedicat pentru Republica Moldova, cu o grilă stabilită la Bucureşti, din programe preluate de pe TVR 1 şi TVR 2. „TVR a dispărut rapid din Moldova şi nu cred că la fel de repede va fi relansat. Reluarea transmisiunii este un proces de durată fiindcă TVR are nişte înţelegeri cu un post de televiziune de-aici. Ori preia acea frevenţă, ori vine pe o frecvenţă nouă, ceea ce prelungeşte timpul de aşteptare. Mi-ar plăcea să văd la Chişinău filmele pe care le transmite TVR-ul în România. Sau măcar emisiuni cu oameni de-aici, făcute de TVR, la Bucureşti“, susţine specialistul media Alexandru Dorogan.

Cu emisia suspendată şi licenţa vândută

Postul public de televiziune românesc şi-a încetat emisia în Republica Moldova pe 27 septembrie 2007, în urma unei decizii a Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA), pentru o pretinsă datorie pe care ar fi avut-o faţă de Ministerul Dezvoltării Informaţionale de atunci. Imediat, licenţele de emisie luate de la SRTv au fost acordate, în urma unui concurs, firmei off-shore Telefe M International, care ar fi fost controlată de Vlad Plahotniuc, pe atunci om de afaceri apropiat liderului comunist Vladimir Voronin. Pe frecvenţa a II-a de stat, cu o acoperire naţională de 95%, a început să fie transmis postul TV 2 Plus, deţinut de Telefe M. La vremea respectivă, experţii media afirmau că prin această schemă a fost sistat accesul la informaţiile obiective recepţionate în satele moldoveneşti.

TRANSMISIUNE RELUATĂ INDIRECT

După încetarea acordului de colaborare dintre SRTv şi Ministerul Dezvoltării Informaţionale, partea română a trimis o propunere de reluare a emisiei, însă funcţionarii moldoveni au negat c-ar fi primit acest document. Totodată, conducerea ministerului a anunţat că înregistra pierderi de aproximativ 25.000 de lei în fiecare zi, fiindcă TVR n-ar mai fi plătit serviciile prestate de Întreprinderea de Stat Radiocomunicaţii.

SRTv a încercat să soluţioneze acest litigiu acţionând CCA în instanţele moldoveneşti pentru decizia adoptată, însă fără succes. Pasul următor a fost transmiterea unei plângeri la Curtea Europeană a Drepturilor Omului împotriva Republicii Moldova. Demersul a fost retras în 2010, după ce părţile s-au împăcat, iar emisiunile TVR 1 au început să fie transmise, indirect, pe canalul 2 Plus, controlat de firmele lui Vlad Plahotniuc.
Sursa: adevărul.md

- Advertisement -spot_img

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -spot_img

Ultimele știri