15 C
Chișinău
luni, septembrie 27, 2021

Plângeri multiple depuse la adresa Consiliului de Presă privind informaţiile false şi distorsionate Citeste mai mult: adev.ro/ovdtj3

Must read

Comentarii recente

Consiliul de Presă a expediat mai multe notificări trustului media „General Media Group” după ce mai multe persoane au depus plângeri împotriva posturilor de televiziune care fac parte din această companie.

Una din notificări a fost adresată directorului postului de televiziune Publika TV, după ce Maia Sandu, preşedintele Partidului Acţiune şi Solidaritate, şi Andrei Năstase, preşedintele Partidului Platforma Demnitate şi Adevăr, au semnalat încălcarea normelor eticii profesionale jurnalistice în emisiunea „Fabrica” din 27 iulie 2017, când au fost prezentate şi comentate imagini trucate de la conferinţa de presă PAS, preluate de pe un site de tip „clonă”, transmite IPN. Maia Sandu afirmă că moderatorul Alexei Lungu şi invitatul special Cristian Tabără „au admis o dezinformare crasă prezentând o informaţie falsă”, cu toate că echipa Publika TV a fost prezentă şi a filmat întreaga conferinţă. Prin urmare, deţine imaginile reale.
În altă plângere care vizează aceeaşi emisiune, semnată de Andrei Năstase, se afirmă că prin citarea unor clone mediatice opoziţia este linşată, iar consumatorii de produse media sunt manipulaţi şi induşi în eroare. Reclamanţii au solicitat Consiliului de Presă să dea o apreciere deontologică acestui caz, prin prisma prevederilor Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, eticii şi deontologiei jurnalistice, recomandând postului de televiziune să nu se implice în activităţi de denigrare intenţionată a unor persoane sau grupuri. În acest context, membra Consiliului de Presă, Ludmila Andronic, a declarat la şedinţă că aici este vorba de prezentarea intenţionată a unor informaţii eronate şi de prezentarea unor date false, iar astfel de materiale contravin esenţei profesiei de jurnalist.
O altă notificare trimisă la adresa companiilor „General Media Group”, „Telestar Media”, „Radio Media Group”, dar şi conducătorilor posturilor Publika TV, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Prime FM, vine în contextul plângerii depuse la Consiliul de Presă de către Aliona Mandatii, antreprenoare şi vicepreşedinta Partidului Platforma Demnitate şi Adevăr. Reclamanta afirmă că a devenit „victimă a unei campanii de denigrare a imaginii”, sesizând „manipularea opiniei publice şi distorsionarea realităţii”, care ar fi avut loc în buletinele de ştiri ale posturilor Publika TV, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika FM, care au anunţat că Aliona Mandatii ar fi refuzat să plătească pentru conectarea la apeduct şi sistemul de canalizare, dar şi pentru consumul de apă.
Prezentă la şedinţa Consiliului de Presă, Aliona Mandatii a declarat că toate informaţiile prezentate sunt false şi sunt folosite cu scopul de a o discredita. Consiliul de Presă a constatat mai multe derogări de la Codul deontologic şi a recomandat posturilor de televiziune să ofere dreptul la replică fără a distorsiona mesajul, cu precizarea că obligaţia de a corecta erorile factuale nu este doar una deontologică, dar şi legală. Un alt caz ţine de plângerea lui Serghei Bagrin din Rezina, care a reclamat la Consiliul de Presă posturile Publika TV, Prime TV, portalurile Point.md şi Moldova24.info, care au mediatizat informaţii că este cercetat penal pentru evaziune fiscală şi este activist al Partidului Demnitate şi Adevăr, informaţii pe care reclamantul le neagă.
Şi în acest caz Consiliul de Presă a constatat încălcarea mai multor articole ale Codului deontologic, inclusiv cele referitoare la acurateţea prezentării informaţiei, prezumţia de nevinovăţie şi altele, recomandându-i reclamantului să solicite dreptul la replică, iar instituţiilor media vizate – să ofere dreptul la replică, fără a distorsiona mesajul replicii. De asemenea, Consiliul de Presă a notificat redacţia Point.md după o plângere din partea Polinei Ceastuhina, expertă gender şi activistă pentru drepturile omului, în care ea semnalează distorsionarea realităţii şi încălcarea prevederilor Codului deontologic într-un articol care se referă la petiţia semnată de un grup de activişti civici împotriva participării şi a discursurilor preoţilor la careurile de început al anului şcolar. În titlul articolului şi fotografia publicate de Point.md, această iniţiativă a fost prezentată ca fiind iniţiată de către minorităţile sexuale, iar Polina Ceastuhina a fost prezentată ca preşedintă a Asociaţiei GenderDoc-M, cu toate că ea a semnat petiţia în nume propriu, şi nu în numele acestei organizaţii.
Consiliul de Presă a constatat încălcarea de către Point.md a articolului 2.1 din Codul deontologic care obligă jurnaliştii să prezinte informaţiile într-o manieră onestă şi echilibrată, recomandând redacţiei să facă corectările de rigoare. La şedinţa Consiliului de Presă au fost examinate şi trei plângeri împotriva redacţiei portalului E-sanatate.md, din partea directorilor spitalelor raionale din Căuşeni şi Cantemir, dar şi a directorului spitalului „V. Ignatenco” din mun. Chişinău, în care reclamanţii afirmă că informaţia despre lipsa surselor financiare pentru plata salariilor cadrelor medicale, publicată într-un articol de pe acest portal, nu ar corespunde adevărului. Directorii spitalelor au cerut dezminţirea informaţilor.
După examinarea plângerilor, a articolului reclamat, dar şi a explicaţiilor, documentelor şi înregistrărilor oferite de Elena Cioina, autoarea materialului, membrii Consiliului au constatat că în articol nu au fost încălcate acele norme deontologice jurnalistice, la care fac referire directorii spitalelor. Totodată, Consiliul de Presă a recomandat portalului, pe viitor, să solicite opinia tuturor părţilor relevante subiectelor jurnalistice pe care le abordează.

Sursa:adevarul.ro

- Advertisement -spot_img

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -spot_img

Ultimele știri