3.2 C
Chișinău
joi, 28 octombrie, 2021

Otravă mediatică – halucinație pentru moldoveni, de Gheorghe Costandachi

Must read

Comentarii recente

foto: jurnal.md
foto: jurnal.md

Pe parcursul a 9 luni au fost efectuate observări asupra comportamentului mijloacelor mass-media din Moldova. Concluziile și constatările, stabilite în urma acestor observări, vorbesc despre faptul că sursele de informare în masă din Moldova sunt lipsite absolut de orice limită, în sensul manipulării și transmiterii neadevărului. Majoritatea surselor transmit informații la comanda patronilor, ponegresc pe unii și spală imaginea altora, care de fapt se fac totalmente de vina nereușitelor economice, politice și sociale ale Moldovei.

Principalii factori care dezbină societatea sunt mijloacele de informare în masă și sistemul de justiție. Ambele aceste dimensiuni, practic sunt acaparate de câteva persoane cu trecut foarte negru și dubios.

S-a constatat că unele canale TV, cu difuziune în rusă, intoxică ziua împrejur creierul cetățenilor din Moldova cu tot felul de minciuni, astfel ascunzând adevărul.

La aceasta se mai adaugă și numărul de emisiuni a lor, în special pe timp de seară, când populația stă în fața televizoarelor și privește unele și aceleași mutre, care încearcă să spele prin diferite metode, imaginea patronilor săi și să justifice acțiunile criminale ale acestora.

Fiecare sursă de informație vine cu adevărul său, în funcție de orientarea politică a patronului în dezvoltarea țării, de limba vorbită, de stăpânul regional, de orientarea politică și mulți alți factori-minune, care practic formează o halucinație informațională națională.

Populația ascultă, privește, citește despre toate evenimentele de atac raider, de preluare a averilor, de cumpărare a deputaților, despre marșuri pro și contra aderării la UE sau UV, despre actele de corupție, etc., însă puține din toate sursele de informare în masă redau adevărat și exact lucrurile așa cum stau ele.

Pe lângă faptul că toate sursele mas-media mint și manipulează pe toate căile populația, există și niște instrumente cheie de manipulare a populației, care de fapt dețin topul în procesul de intoxicare a populației cu minciuni și neadevăr. Majoritatea din aceste instrumente sunt în mâinile unei persoane, iar celelalte direct sau indirect au tangență la el, chiar dacă nu-i aparțin de facto și de iure.

Cele mai importante instrumente de manipulare intenționată cu impact-factor puternic social sunt unele emisiuni ale unor TV:

– ”Fabrica” – Publika TV (Plahotniuc);

– ”Politica” – TV 7 (Lucinschi);

– ”Publika Report” – Publika TV (Plahotniuc);

– ”Replika” – Prime TV (Plahotniuc);

– ”1+1” – Accent TV (PCRM);

Majoritatea acestor emisiuni sunt coordonate direct sau din umbră și poartă amprenta de marca Plahotniuc. Uneori acestea dispun tematicile sale la comandă, cred nu fără plată. Majoritatea experților și comentatorilor sunt persoane de serviciu și servesc aceste emisiuni fie cu plată, fie fără plată.

De exemplu, la ”Politica” – TV 7, Dodon apare cel mai des. Dacă acest program-emisiune este echidistant și nu este manipulat de Plahotniuc sau alții, după cum se declară, atunci de ce alți conducători de formațiuni politice nu sunt invitați să participe, ca populația să vadă și să audă și alte puncte de vedere, nu numai a lui Dodon, Usatîi, Lupu, Ghimpu, Filat, etc.

Plus la aceasta, pentru amplificarea efectelor de minciună, sunt invitate persoane, așa numiți cvasi-experți sau comentatori politici că devine o groază să-i asculți. Se creează impresia că totul se face intenționat, dar aceasta, în principiu, nu se exclude. Așa o situația se face observată cel mai accentuat la ”Politica” – TV 7, ”Fabrica”, ”Replika” – Prime TV, ”1+1” – Accent TV.

Pe lângă toate acestea pe parcursul observărilor s-a constatat o situație ieșită din comun, așa cum ar fi, marginalizarea unor experți și comentatori, care încearcă să aducă la urechile cetățenilor informații despre realitatea situației politice, economice și sociale. Presupun că aceștia nu au loc pe așa platforme de discuții TV nominalizate din cauza că nu pot fi influențați sau cumpărați. Majoritatea acestor experți nu au acces la aceste canale TV și Radio, iar agențiile informaționale subjugate (90 la sută) nu publică materialele lor sau direct îi boicotează. În prim plan, marginalizarea experților recunoscuți pe plan intern și extern, independenți și neinfluențați politic și economic, se fac observate la ”Politica” – TV 7, ”Fabrica”, ”Replika” – Prime TV, ”1+1” – Accent TV.

Pe lângă toate acestea, mai există un număr foarte mare de alte emisiuni, ale acelorași canale Radio și TV, care toarnă ziua împrejur informații și murdărie pe unii oponenți politici. La aceasta se mai adaugă așa platforme informaționale, cum este Voxpublika, care a adunat o turmă de așa numiți ”bloggeri”, plătiți de Plahotniuc, care se ocupă doar numai cu turnatul de murdărie pe celelalte componente ale CPE. La aceștia se mai adaugă și ziarele lor.

Afirmațiile de mai sus se confirmă și prin faptul că în ultimele zile toate mișcările politice au tăbărât pe PLDM, chiar și colegii de alianță, inclusiv toate mijloacele mass-media din Moldova. Este de mirare că inclusiv canalul TV 7, care îi aparține deputatului Lucinschi, membru și deputat din PLDM, împroașcă murdărie pe colegii săi de partid. Să fie și acesta cumpărat de Plahotniuc sau sub copita lui?

Apropo încă o sursă foarte importantă de informare a fost subjugată oficial raiderului – ziarul ”Adevărul”. Să ne așteptăm că mai departe, acest ziar, se va preocupa de spălarea raiderului și de deconspirarea oponenților politici și nu cu altceva.

Mai recent, au fost subjugate alte două canale TV – EuroTV și AltTV de către așa numitul oligarh Shor. Acesta deschis a declarat că aceste două televiziuni nu vor fi libere, independente și echidistante și că au fost subjugate, având ca scop lichidarea Republicii Moldova ca stat prin aderarea la Uniunea Vamală sau la sora mai mare Rusia.

Să ne așteptăm că perioada ce urmează va fi una fără precedent în istoria Moldovei, din punct de vedere a cinismului electoral și manipulare a alegătorilor

Totodată, în perioada supusă observărilor s-a constatat că există și surse de informare în masă care întrunesc și execută, în mare parte, criteriile prevăzute de Codul audiovizualului.

Printre acestea se numără Canalul TV ”Moldova 1”, Jurnal TV, unele canale regionale, alte canale Audio și TV în cea mai mare parte muzicale. Din discuțiile în profunzime, purtate cu diferiți experți, s-au constatat câteva emisiuni TV ca cele mai corecte și echidistante. Acestea sunt ”Accente Economice” – TV Moldova 1, ”Cabinetul din umbră” – Jurnal TV, ”Прямой разговор” – Jurnal TV, ”Interes direct” – MBC TV.

Concluziile și constatările făcute în perioada observărilor asupra pieței audiovizualului demonstrează că în Republica Moldova nu există libertate a presei, aceasta, purtând, în cea mai mare parte a ei un caracter părtinitor.

Nu mai găsești nici într-o țară din Europa, în care informarea populației se face la comandă sau pe bani. Mai mult, nu găsești nici o țară în Europa, în care presa să fie subjugată 90% de către persoane criminale, cu trecut dubios și năzuințe neprietenoase față de propriul popor.

Nici într-o țară din Europa nu mai există situație, în care să fie camuflați proprietarii surselor de informare în masă, precum nu există nicăieri în Europa emisiuni TV și Radio părtinitoare și cu participanți plătiți și pregătiți să vorbească populației, ceea ce dorește Patronul sursei mass-media.

Cum e posibil ca în secolul 21 o guvernare pretins democratică să atenteze la sfânta sfintelor valorilor occidentale – libertatea de expresie și pluralismul de opinie, încercând să închidă, practic, câteva instituții media, inclusiv cel mai pro european post – Jurnal TV. Amintesc că asupra Jurnal TV, în ultimii ani, au fost făcute mai multe atacuri de ordin penal, administrativ și civil.

Potrivit experților, patronii nedeclarați ai celor mai multe instituţii audiovizuale din Republica Moldova sunt câțiva politicieni, iar Consiliul Coordonator al Audiovizualului, format pe criterii politice, emite decizii exclusiv favorabile acestora, fapt confirmat și de Curtea Supremă de Justiție. În aceste condiţii, cum poate fi dezvoltată mass-media neafiliată politic, dacă nici nu putem vorbi de respectarea principiilor liberei concurențe.

Parlamentari din Parlamentul European, oficiali ai instituţiilor internaţionale şi corpul diplomatic acreditat la Chişinău au menţionat în repetate rânduri despre privatizările netransparente, fraudele bancare şi scandalurile de corupţie, subiecte de importanță majoră pentru orice stat democratic al lumii. Spre regret, mass-media afiliată PD şi lui Plahotniuc nu le reflectă, sunt, pur și simplu, trecute cu vederea.

Pe de altă parte, presa și experții care fac investigaţii şi descoperă aceste cazuri sunt marginalizați. Cat mai poate fi tolerata această stare de fapt și când autorităţile de la Chişinău vor asigura transparenţa proprietarilor şi beneficiarilor mass-media?

În lunile trecute, în Parlament au fost votate în primă lectură unele modificări la Codul audiovizualului, în special ce ține de transparența fondatorilor entităților mass-media. Potrivit acestor modificări, companiile media vor fi obligate sa prezinte pana la data de 1 mai a fiecărui an un raport de activitate, în care vor trebui sa prezinte cine este proprietarul postului, beneficiarul, dar si de unde vin finanțările. În așa fel, companiile din mass-media vor fi obligate sa declare cine sunt proprietarii si de unde le vin banii.

Reieșind din situația reală, sunt de părere că chiar dacă va fi votată și în a doua lectură, modificările acestei legi vor intra în vigoare numai după alegeri, dacă vor intra în vigoare. Patronii mass-media din Moldova vor avea grijă ca aceasta să nu intre în vigoare atâta timp cât le va fi comod lor.

- Advertisement -spot_img

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -spot_img

Ultimele știri