studiu-inovatie-300x297Potrivit unui studiu publicat de INS, inovația din companiile românești se află în declin. În opinia inventatorului român Mircea Manolescu, scăderea cifrei de afaceri va fi efectul final al lipsei de investiții în inovație.

Inovația în campaniile românești, în declin

Întreprinderile din România investesc tot mai puțin în inovație. Potrivit unui studiu publicat, vineri 14 feb 2014 de Institutul Național de Statistică (INS), numărul întreprinderilor fără nici o inovație a crescut cu 10,1% în perioada 2010-2012, comparativ cu perioada 2008-2010.

Declinul în materie de inovație se poate observa și în numărul de întreprinderi mari și întreprinderi mici și mijlocii care au implementat un produs, un proces, o metodă de organizare sau o metodă de marketing noi sau îmbunătăţite semnificativ în perioada 2010-2012: doar 4 din 10 întreprinderi mari şi 2 din 10 întreprinderi mici şi mijlocii (IMM-uri).

Studiul publicat de INS mai arată că întreprinderile mari sunt de două ori mai inovatoare decât întreprinderile mici și mijlocii: din numărul întreprinderilor mari, 40,1% au fost inovatoare, în timp ce din rândul întreprinderilor mici şi mijlocii numai 19,8% au fost inovatoare.

Un alt motiv pentru care inovația a pierdut teren în România este strâns legat de cooperare. Potrivit studiului INS, întreprinderile româneşti nu cooperează îndeajuns. Doar un procent de 7,4 % din numărul întreprinderilor inovatoare au cooperat în vederea realizării de produse sau procese noi sau îmbunătăţite semnificativ.

În sectorul industriei, comparativ cu sectorul serviciilor, cooperarea este ceva mai activă: 9,1% în sectorul industriei și numai 5,1% în sectorul serviciilor.

Mircea Manolescu: Declinul inovației va avea ca efect scăderea cifrei de afaceri

Pe de altă parte, inventatorul român Mircea Manolescu, fondator și antreprenor al companiei AREXMAN CONSTRUCT, crede că, de fapt, nu inovația se află într-un declin, ci industria. Mircea Manolescu a inventat capsula antiseismică Super Shelter.

„Nu cred că inovația a intrat în declin, ci industria. A scăzut una, a scăzut și cealaltă. Dar, desigur, nu este vorba doar despre companii, ci și despre oameni. Probabil că lipsa fondurilor a avut acest efect”, a declarat Mircea Manolescu pentru Manager Express.

Cât despre repercusiunile pe care lipsa inovației le va avea pe termen lung asupra companiilor românești, Mircea Manolescu crede că efectul va fi scăderea cifrei de afaceri: „Vor fi efecte precum pierderea de viteză şi de competitivitate. Sigur, vor fi și efecte derivate: nu vor mai apărea noi locuri de muncă, economia se va dezvolta mai puțin pe orizontală și, în final, va scădea cifra de afaceri”.

Sursa: managerexpress.ro

(149 accesari)