19.6 C
Chișinău
joi, octombrie 21, 2021

Kremlinul își apără TV-urile din RM: „E un război al Occidentului”

Must read

Comentarii recente

Tv RusiaRegimul de la Moscova sare în apărarea posturilor de televiziune rusești care sunt retransmise pe teritoriul Republicii Moldova. Departamentul de Informații și Presă al Ministerul de Externe al Rusiei a emis un comentariu în care califică sancțiunile CCA împotriva posturilor de televiziune Prime (Pervîi Kanal), TV 7 (НТВ) și RTR Moldova (RTR Rossia), drept o „cenzură politică”.

Mai mult, Moscova aduce învinuiri în adresa Asociației pentru Dezvoltarea Culturii și Protecția Drepturilor de Autor și Conexe, Apollo, la sesizarea căreia canalele rusești au fost sancționate.

„Monitorizarea a fost efectuată la cererea Asociației pentru dezvoltarea culturii și protecției dreptului de autor și a drepturilor conexe, printre partenerii căreia se numără și Ambasada SUA în Republica Moldova și delegația UE. Este imposibil să nu ai senzația că decizia privind sancțiunile a fost luată de altcineva, decât de societatea moldovenească. Mai degrabă, este o altă manipulare din partea forțelor politice ostile care țin să participe în războiul informațional împotriva Rusiei început de Occident”, se arată în comentariul Departamentului de Informații și Presă al MAE al Rusiei.

Directorul Asociației Apollo respinge acuzațiile și susține că solicitările privind minimalizarea retransmiterii posturilor rusești în RM a început mult mai devreme de conflictul din Ucraina.

„Că am făcut acest lucru la indicația ambasadei SUA și a Delegației UE este o minciună sfruntată. De patru ani monitorizăm audiovizualul din RM, iar problema cu televiziunile rusești noi am pus-o înainte de conflictul din Ucraina. Noi vorbim despre aceste lucruri chiar de la începutul activității Asociației noastre. Inițial am pus problema minimalizării retransmiterii posturilor rusești în RM din motiv că acestea favorizează concurența neloială. Avem televiziuni cu produs propriu, iar atunci când de exemplu, Prime al lui Plahotniuc care retransmite Pervîi Kanal din Rusia, nu face altceva decât să retransmită un produs străin, iar în baza acestuia să se îmbogățească. Astfel se creează o concurență neloială față de posturile autohtone care investesc pentru procurarea filmelor, producerea știrilor și a emisiunilor proprii”, a declarat Vasile Năstase pentru Jurnal.md.

În comentariul MAE rus se face trimitere la Convenția europeană privind drepturile omului, care ar fi fost încălcată atunci când CCA a sancționat posturile rusești. „Motivarea acestui pas precum că se dorește asigurarea echilibrului social și politic, imparțialitate și obiectivitate în mass-media nu suportă nici o critică și nu se încadrează în cerințele Convenției europene privind drepturile omului, care pune limitele restricțiilor privind libertatea de exprimare”, consideră autoritățile de la Moscova.

Or, anume libertatea de exprimare, precum și pluralismul de opinie, au fost încălcate de aceste posturi rusești atunci când au difuzat buletine de știri și emisiuni propagandistice despre evenimentele din Ucraina, atrage atenția directorul Apollo.

„Am atras atenția și asupra unor aspecte propagandistice din Rusia a intoxicării cetățenilor RM cu produs care nu respectau pluralismul de opinie, libertatea de exprimare, care ofereau doar informații din surse guvernamentale ruse. O dată cu declanșarea conflictului ucrainean, provocat de Rusia, împreună cu anumite bande înarmate din estul Ucrainei, această problemă a devenit una stringentă. O foarte mare parte a cetățenilor ruși au pus mâna pe arme și au plecat să lupte contra regimului constituțional din Ucraina tocmai vizionând emisiuni și știri ale canalelor TV care se retransmit pe teritoriul RM. Avem informații că și cetățeni din RM, din cauza propagandei rusești de la aceste canale, în primul rând Prime-ul lui Plahotniuc, au plecat în Ucraina și luptă de partea separatiștilor”, a mai spus Vasile Năstase.

Moscova consideră că de fapt scopul real al sancțiunilor este „de a micșora prezența informațională rusă” și arată cu degetul asupra emisiunilor posturilor TV din Ucraina și România, retransmise în Republica Moldova. Prezența canalelor ucrainene și românești pe teritoriul țării noastre este însă net inferioară față de cele rusești, afirmă Vasile Năstase.

„Canalele din Ucraina și România nicidecum nu sunt pe picior de egalitate cu cele din Rusia. Raportul este de 1:10. Totodată, canalele rusești au acoperire teritorială pe întreg teritoriul țării pentru că Plahotniuc a pus mâna pe mai multe frecvențe, pe când Inter din Ucraina, de exemplu, este difuzat doar prin cablu și el nu ajunge să fie vizionat de toți cetățenii RM. La fel e în cazul TVR, frecvența căruia la fel a ajuns la Plahotniuc. Deci vorbim de o discrepanță enormă în potențialul propagandistic al canalelor din Rusia față de cele din Ucraina și România”, a accentuat Năstase.

Directorul Asociației pentru Dezvoltarea Culturii și Protecția Drepturilor de Autor și Conexe consideră că Ministerul de Externe din Rusia încearcă prin această reacție să anticipeze o eventuale interzicere a retransmiterii canalelor rusești pe teritoriul Republicii Moldova așa cum s-a întâmplat în țările baltice și Ucraina. Apartenența politică a CCA, partajată partidului condus de Vladimir Plahotniuc, face puțin probabilă o astfel de acțiune.

„Din păcate CCA nu va face acest lucru, iar acele sancțiuni sunt niște înțepături de țânțar. De exemplu, postul lui Plahotniuc de fapt a fost sancționat cu 2,47 secunde de publicitate. Atât costă amenda de 5400 de lei. CCA, această instituție oligarhică supusă PD, nu va face nimic atât timp cât aceste acțiuni vor afecta interesele pecuniare și financiare ale patronului. Actualul regim din Republica Moldova, care are în spate conexiuni destul de strânse cu regimul de la Moscova, nu va face nimic pentru a proteja spațiul informațional”, a adăugat Vasile Năstase.

La începutul lui octombrie, patru posturi de televiziune din Moldova au fost sancţionate de Consiliul Coordonator al Audiovizualului, pentru că au transmis mesaje manipulatorii în emisiunile şi buletinele de ştiri privind evenimentele din Ucraina. Ren Moldova i s-a interzis să plaseze publicitate timp de 72 de ore, iar ceilalţi trei radiodifuzori: Prime, TV7 şi RTR Moldova au primit câte o amendă maximă de 5400 de lei.

Instituţia din domeniul audiovizualului a împărţit sancţiunile, după ce a fost sesizată de Asociaţia pentru drepturile de autor Apollo. Asociaţia a trimis mai multe sesizări Consiliului Coordonator al Audiovizualului prin care s-a arătat îngrijorată că cele patru posturi de televiziune retransmit ştiri şi emisiuni din Federaţia Rusă, care reflectă unilateral războiul din Ucraina, iar informaţia prezentată are caracter manipulator cu scopul de a denigra Kievul. Consiliul Coordonator al Audiovizualului a efectuat o monitorizare, în cadrul căreia s-au confirmat abaterile. Reprezentanţii posturilor de televiziune vizate au declarat că nu pot controla conţinutul ştirilor şi emisiunilor, care sunt retransmise din Federaţia Rusă.

Precizăm că posturile de televiziune ruseşti au fost interzise în Ucraina încă în luna martie pe motiv că prin materialele difuzate alimentau separatismul, incitau la ură etnică şi război. Este vorba despre Vesti, Rossia 24, Pervîi Kanal, RTR Planeta şi NTV-Mir.

Sursa:jurnal.md

- Advertisement -spot_img

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -spot_img

Ultimele știri