8.7 C
Chișinău
marți, octombrie 19, 2021

INTERVIU/Ion Sapdaru, invitat special la Zilele Filmului Românesc de la Chișinău: „Prin vizionarea acestor filme românul din Basarabia își va descoperi fratele pe care l-a pierdut demult…”

Must read

Comentarii recente

Ion Sapdaru, actor, regizor, dramaturg

Devenit un eveniment cinematografic de tradiție, Zilele Filmului Românesc revine în cinematografe, după ediția online de anul trecut, determinată de pandemia de COVID-19. Evenimentul se va desfășura la Cinematograful ODEON, în Chișinău, între 7 și 10 octombrie, dar și în Nisporeni, Călărași, Bălți, Cahul și Soroca. Discutăm cu Ion Sapdaru, actor, regizor, dramaturg, filmografia căruia cuprinde peste 30 de titluri. Ion Sapdaru este originar din s. Doroțcaia, Dubăsari, în prezent fiind actor și regizor la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași, România.

De fapt, ce vă reprezintă mai mult: teatrul sau cinematografia, dle Ion Sapdaru?

Îmi vine greu să dau prioritate unuia din aceste  două domenii ale activității mele în artă. Teatrul este a doua casă a mea, aici m-am trezit la realitate, aici este zona mea de comfort sufletesc și spiritual. În teatru am învățat mai de toate:  să iubesc, să compătimesc, să disprețuiesc și chiar să urăsc uneori. Teatrul mi-a oferit ocazia să lucrez cu oamenii și să-i descifrez ca îngeri, dar și ca demoni. Este, de fapt, spațiul unde simt uneori că îmi cresc aripi, dar asta se întâmplă foarte rar, iar în ultimul timp tot mai rar.  Filmul este o aventură de vacanță, unde încerci lucruri noi, faci trăsnăi, îți forțezi limitele, faci bani mai mulți și mai repede ca în teatru. Dar filmul românesc și cel  european e o rara avis pe care n-o poți prinde în fiecare zi. Eu, de exemplu, n-am mai filmat de doi ani buni. E frustrant, dar ce să-i faci: criză, pandemie, lipsă de fonduri,  atacul nemilos al filmului american, etc, etc. Nu cred că aș alege  între teatru și cinematografie. Sunt două fețe ale unui ban, umilul meu tribut  pe care îl plătesc, iată, de aproape 35 de ani Thaliei.

Totuși, v-am „prins” pentru interviu în momentul când ați revenit de la o tură de filmări… Apropo, și poza titulară e făcută pe acel platou de filmare!

Da, este vorba de un film de Iura Luncașu. Deocamdată nu pot să spun prea multe, doar că e vorba de un film după creația lui Cehov. Actualizat, bineînțeles!

Bine, să lăsăm subiectul în suspans și să revenim la el mai târziu. Vorbim astăzi despre ZFR. De la 1 octombrie intră în vigoare noi restricții legate de situația pandemică. Acestea, la un moment dat au pereclitat serios desfășurarea evenimentului pe viu, dar peste noapte CNESP a admis, totuși, accesul în cinematografe în anumite condiții. Dacă rămâne în vigoare situația actuală, veți veni la Chișinău? Întreb în contextul în care pe de o parte situația pandemică se agravează, pe de altă parte, sunteți invitatul special al evenimentului.

Sunt recunoscător organizatorilor pentru această invitație care mă onorează nespus. Sper din suflet ca festivalul să se desfașoare live. Evident că voi fi prezent la Chișinău, mi-am procurat bilet dus-întors la microbus pe ruta Iași-Chișinau-Iași. Dar dacă festivalul va trece în online, atunci nu am de ales. Sunt câteva evenimente majore pe care le-am ratat de la declanșarea pandemiei: festivalurile de film de la Moscova, de la Cottbus și cel din Croația. Ne-am  obișnuit cu  întâlnirile de la distanță, îmbrățișările și lacrimile virtuale. Sper ca pe 7 octombrie să fiu în carne și oase la ZFR. Dumnezeu are să ne ajute.

Să ne ajute dar! ZFR dedică actorului Ion Sapdaru un focus de trei filme la cea de-a şaptea ediţie a evenimentului la Chişinău. În „Berliner” (2020, regia Marian Crişan), care va fi proiectat la gala de deschidere, jucați un politician pe care campania electorală îl prinde blocat într-un orăşel de provincie, unde este găzduit de un localnic. Fără a fi învinuiți că suntem spoileri, putem să aflăm câte ceva despe semantica filmului?

Cadru din filmul BERLINER

Filmul are câteva idei importante care se împletesc firesc în structura scenariului, dar tema dominantă a filmului este apusul clasei politice formate imediat dupa revoluție. Au trecut 30 de ani de când România a decis să aleagă libertatea cu prețul sângelui. Ne aflăm în fața unui final de carieră a unul politician îmbătrânit în rele care, aidoma unui lup bătrân și rănit de moarte, dă o ultimă luptă pentru a se pune la adăpost de lege. O luptă acerbă în care orice mijloc este potrivit. Machiavelismul, răfuiala, loviturile mai jos de centură, minciuna ordinara – iată armele politicianului corupt Mocanu, jerfa căruia este un simplu om de la țară, tractoristul Viorel.

Se pare că machiavelismul politic nu vrea să țină exclusiv de trecut, dar acesta e un alt subiect de discuție. Revenind la ZFR – celelalte titluri din secţiunea Focus, dedicate lui Ion Sapdaru, sunt două filme clasice ale Noului Val, premiate la Festivalul de la Cannes. Înainte, însă de a vorbi despre ele, aș vrea să vă întreb ce înseamnă acest Nou Val, actor reprezentativ al căruia sunteți considerat.

Nu cred ca aș putea da o definiție savantă a Noului Val și cred că nici nu există una.  Eu aș numi fenomenul mai curând Noua Generație. Pentru că cei care au declanșat această mișcare cinematografică spontană au fost tinerii iesiți de pe băncile liceelor în primii ani de după revoluția din decembrie. Corneliu Porumboiu, de exemplu, avea 14 ani când s-a produs „cutremurul social’’ din 1989, Nemescu era și mai mic, iar Radu Muntean era soldat în termen la Bacău. Acești tineri au hotărât să nu mai  mintă frumos făcând filme convenționale, ci să povestească istorii cinematografice într-un mod sincer, fără ocolișuri. Așa au apărut primele pelicule ale acestor tineri care sunt  niște cioburi de realitate desprinse din tumultul vieții românești. Filmate frust, fără pretenții de metaforă sau alte „subtilități artistice”, oglindind realitatea imediată, fără cosmetizări, pe alocuri frizând chiar naturalismul, toate aceste ciudate expresii cinematografice au adus faima filmului românesc de ultima oră. Iar pentru aceste filme, evident, a fost nevoie de un alt tip de actor. Astfel a venit „ora mea stelară”. Trebuie să precizez că n-am filmat 13 ani la rând niciun film și mă resemnasem definitiv. Eram un actor cu diplomă de la cea mai prestigioasă instituție de cinema din lume fara niciun film la activ. 

Să amintim în context că ați absolvit facultatea de film VGIK din Moscova în 1989. Filmul „A fost sau n-a fost?” (2006 – debut al regizorului Corneliu Porumboiu) v-a făcut intrarea în cinematografia română. Interpretați acolo un profesor de istorie din Vaslui, care este invitat, alături de un pensionar, într-o emisiune a unei televiziuni locale pentru a răspunde la întreabrea crucială: a fost sau nu a fost Revoluţie în oraşul lor? Pentru acest rol ați fost premiat la Gala Gopo. De fapt, preferați comediile în cinema?

Cadru din filmul A FOST SAU N-A FOST

Prefer povești consistente, fie că au un filon comic sau dramatic. Pentru mine o poveste valabilă este cea în care umorul se îmbină armonios cu dramaticul și tragicul. Viața nu este unidimensională. Într-o zi ne putem întâlni și cu râsul și cu plânsul la o distanță de câteva secunde. Această cinematografie o prefer eu și astfel de teatru, de altfel, îmi e aproape. Că am o oarecare aplecare spre a interpreta roluri comice asta e altceva. Consider ca genul comic e foarte dificil. Cu foarte multe pericole care te pasc la tot pasul: cabotinismul, superficialitatea, tusele grosiere, gestul vulgar. Un umor de calitate e la mare preț, mai ales în vremurile noastre.  

În „California Dreamin” (2007, al regretatului regizor Cristian Nemescu) jucați un primar dintr-un sat unde, în timpul războiului din 1999 din fosta Iugoslavie, şeful de gară opreşte un tren NATO cu echipament militar păzit de soldați americani, care traversează România fără acte de transport, dar având aprobarea verbală a guvernului român. În filme vă puneți cu NATO, cu Revoluția, cu Politicul în general. În viață cu cine sau cu ce luptați?

Cadru din filmul CALIFORNIA DREAMIN’ (NESFARSIT)

În viață nu mă pun cu NATO, nici cu alte structuri politice sau militare, îmi lipsește cu desăvârșire organul pentru a face politică, pot doar să comentez de pe margine anumite evenimente sau unele aberații ale sistemului și al actanților acestuia. Sunt,  însă, destul de guraliv și pus pe harță atunci când lucrurile devin nesuferit de enervante. Și la noi, slava Domnului, aberațiile politice le găsești la tot pasul. Taxez prostia mereu, consider că nu avem voie să tăcem, să ne facem că lucrurile merg bine atunci când nu merg astfel. Lupt cu anti-vacciniștii, cu cei care se consideră politic corecți, cu cei care nu suportă LGBT, cu cei care doresc cu orice preț să trăiască în obscuritate, într-un miros pestilențial de brânză  național/patriotardă, dar mai ales lupt cu mine însumi. Cu cel din urmă am cele mai mari probleme. 

Da, se pare că Nietzsche, filozoful, zicea că atunci când cauți o povară te găsești tocmai pe tine însuți. Iarăși, un alt subiect amplu de discuție! Corneliu Porumboiu, Cristian Nemescu, Cristian Mungiu, Radu Muntean, Igor Cobileanschi, Marian Crisan – iată numele câtorva regizori cu care ați colaborat. Există vreun regizor la colaborarea cu care visați?

Andrei Zveaghințev. Lista e mai mare, dar l-am nominalizat aici pe regizorul cu care ar exista o minimă șansă chiar să se întample asta, să filmez. Pe una am ratat-o. Acum câțiva ani, când a fost la București, la invitația lui Cristian Mungiu, eu trebuia să fiu traducătorul lui Andrei, dar programul de la teatru nu mi-a permis asta.

Vă doresc să se materializeze o altă șansă! Apropo, înțeleg că oferiți, în schimb, șanse tinerilor. La Universitatea „Petre Andrei” (UPA), se deschide un teatru nou studențesc. Toți studenții din Iași care doresc să-și încerce puterile în domeniul acesta sunt invitați la un casting în octombrie. Pe scurt, despre ce este vorba? Vor avea acces și studenții din Republica Moldova la acest proiect?

La propunerea UPA, ei cunoscând precedentul cu înființarea de acum 11 ani a teatrului studentesc „Fabulinus’’ de la Universitatea din Suceava, am procedat la crearea unui nou teatru studențesc. Teatrul pe care dorim să-l punem pe picioare se va numi „TrUPA” și sperăm să aducem o nouă culoare și un nou suflu în viața teatrală ieșeană. La audiția din 15 octombrie vor putea participa toți studenții dornici să-și încerce norocul. Trebuie să vă spun că în echipa de teatru de la Suceava procentajul a fost cam 50/50. Jumatate din membrii trupei erau basarabeni. Așa dar, studenții din Basarabia și de oriunde sunt așteptați cu dragoste.

Și, pe final, un mesaj pentru eventualii spectatori la ZFR…

Filmul românesc de ultima oră este cel mai bun produs cultural al României. Spectatorul moldovean poate învăța și afla  multe despre România din aceste filme. Așa cum ne-am obișnuit deja, filmul românesc poate crea încă un pod al prieteniei, dar, în mod special, un pod al înțelegerii. Ironia face ca aceste două jumătați, România și Basarabia, care fac parte dintr-un tot unic istoric și social, au probleme serioase la nivelul întelegerii ca indivizi, ca entități sociale și spirituale. Prin vizionarea acestor filme românul din Basarabia își va descoperi fratele pe care l-a pierdut demult…

Vă mulțumim mult de tot și vă așteptăm acasă, la Chișinău!

Interviu realizat de Angela Aramă

Notă: Zilele Filmului Românesc la Chișinău sunt un eveniment organizat de Asociaţia Cineaştilor Independenţi „Alternative Cinema” din Republica Moldova și casa de producţie Rova Film din România. Acest proiect este realizat cu sprijinul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova, Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova, Centrului Național al Cinematografiei din Republica Moldova, Institutului Cultural Român „Mihai Eminescu” la Chișinău și Uniunii Cineaştilor din România.
Parteneri: Arhiva Naţională de Filme din România, Moldova Film, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică (UNATC) „Ion Luca Caragiale” de la Bucureşti, Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Republica Moldova.

- Advertisement -spot_img

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -spot_img

Ultimele știri