2.2 C
Chișinău
marți, 26 octombrie, 2021

D-ale audiovizualului (5), de Vasile Năstase

Must read

Comentarii recente

vasile nastaseAu trecut aproape trei săptămîni de la declanșarea campaniei electorale parlamentare. Așa cum am prevăzut, trompetele Păpușarului au pășit cu stîngul chiar de la bun început, cînd, fiind obligate să reflecte echidistant ceremonia de înregistrare a concurenților electorali, l-au băgat în biata seamă doar pe fostul comunist Serghei Sîrbu, acum membru și candidat al Partidului Democrat.

Am considerat că e de datoria noastră să atenționăm instituțiile abilitate ale statului, CCA și CEC pentru a lua măsuri urgente față de sculele media ale Păpușarului. Nicio reacție! Ne-am adresat unor instituții internaționale spre informare și documentare, am pus la curent organizațiile nonguvernamentale de media. Evident, am solicitat tuturor concurenților electorali prezenți la eveniment să-și apere șansele, să reacționeze, să dea dovadă de spirit combativ. Din păcate, nici societatea civilă, nici partidele politice nu reacționează. O tăcere criminală s-a lăsat peste tot și peste toate, probabil în numele integrării europene sau a poveștilor de succes ale bandiților-oligarhi. În sesizarea de mai jos ne refeream în special la ședința de înregistrare a concurenților electorali, însă, anterior, am sesizat instituțiile abilitate cu probe incontestabile privind violarea normelor legale de către unele forțe politice, în special Partidul Democrat, în perioada preelectorală, care a fost surprins cu mită electorală și agitație ilegală cu autobuzele „vesele”, însoțite pretutindeni, de comandourile propagandistice de la Publika, Prime, Canal 3, Canal 2 și altele atîtea! Tăcere, protecție și complicitate, iată de ce sunt în stare instituțiile captive ale unui stat captiv! Și asta în situația cînd Consiliul Național al Audiovizualului din România taxează prompt și drastic micile ilegalități, (comparativ cu ale tromboanelor lui plahotniuc) comise de radiodifuzorii din România vizavi de legislația electorală și audiovizuală. Cunoaștem deja că: „CNA a decis, joi, să amendeze România TV cu 40.000 de lei, pentru faptul că Dan Diaconescu, candidatul PPDD la alegerile prezidenţiale, şi-a făcut campanie electorală în emisiunea „OTV Live”, dar şi în alt program al televiziunii, înainte de debutul oficial al campaniei electorale în audiovizual.” Deci 10 mii de euro amendă pentru o singură emisiune, pentru o singură încălcare! La noi, CCA a amendat cu două secunde de publicitate postul lui Plahotniuc pentru ani întregi de propagandă șovinistă, violență, ură rasială, lipsă de echidistanță și pluralism! Să vedem care va fi reacția la sesizarea de mai jos, de o gravitate incomparabilă cu cazul Diaconescu de la București!

Comisiei Electorale Centrale, Consiliului Coordonator al Audiovizualului,

În atenţia: Delegației Uniunii Europene, Consiliului Europei, Ambasadei SUA, Ambasadei Germaniei,

Partidului Popular Creştin Democrat, Partidului Politic „Partidul Forţa Poporului”, Partidului Liberal Democrat din Moldova, Partidului Politic „Partidul Liberal Reformator”, Partidului Politic „Partidul Comunist Reformator din Moldova”, Partidului Politic Mişcarea Populară Antimafie, Partidului Naţional Liberal, Partidului Politic „Partidul Socialiştilor din Republica Moldova”, Blocului Electoral „Alegerea Moldovei-Uniunea Vamală”, Partidului Politic „Democraţia Acasă”, Partidului Politic Partidul Popular din Republica Moldova, Partidul Comuniştilor din Republica Moldova, Partidului Liberal, Partidului „Renaştere”,

CJI, Consiliului de Presă, APEL, Asociaţiei Presei Independente.

SESIZARE

Asociaţia pentru Dezvoltarea Culturii şi Protecţiei Drepturilor de Autor şi Conexe APOLLO, exercitînd activitatea de supraveghere şi monitorizare a respectării legislaţiei în domeniul audiovizualului, conducîndu-se de prevederile Codului Audiovizualului şi legislației în vigoare, reprezentînd interesele membrilor asociaţiei în calitate de consumatori de programe, a constatat următoarea abatere comisă de postul de televiziune Prime TV Moldova, care aparține oligarhului Vladimir Plahotniuc, alături de Canal 2, Canal 3, Publika TV, Realitatea TV și alte cîteva posturi de radio.

Astfel, în cadrul monitorizării radiodifuzorului Prime TV Moldova, în special a buletinului de știri „Primele Știri” din data de 10 octombrie 2014, orele 20 și 1.40 am constatat următoarele:

În cadrul emisiunii informative a fost difuzat subiectul „Candidaţii la alegerile parlamentare au intrat, oficial, de astăzi, în campania electorală”, în cadrul căruia se relatează despre înregistrarea în cursa electorală a 15 subiecți.

„Comisia Electorală Centrală a înregistrat primii concurenţi pentru scrutinul din noiembrie. Este vorba despre 15 partide şi un bloc electoral. Prima formaţiune, înregistrată de Comisia Electorală Centrală, a fost Partidul Democrat, care figurează prima şi pe lista de vot.

În cadrul şedinţei s-a propus amânarea înregistrării în cursa electorală a Partidului Comunist Reformator şi excluderea simbolurilor acestuia, care sunt aproape similare cu cele ale Partidului Comuniştilor. Cu toate acestea formaţiunea politică a fost înregistrată. Din nouă membri ai Comisiei doar trei au votat împotrivă.

Totodată, potrivit preşedintelui Comisiei Electorale Centrale, Iurie Ciocan, pe liste au fost depistaţi candidaţi condamnaţi cu suspendare şi 171 de pretendenţi care au avut conflicte cu legea.

Potrivit legislaţiei electorale, listele de candidaţi pot fi modificate cel târziu cu o săptămână înainte de alegeri.”

Dintre toți reprezentanții subiecților electorali, 15 la număr, prezenți la CEC pentru a participa la procedura de înregistrare, Prime TV a realizat un singur sincron, și anume cu reprezentantul Partidului Democrat, care a făcut campanie electorală relatînd despre ce anume va întreprinde PD în campanie, în loc să se refere strict la procedura de înregistrare a partidului. Nici un alt reprezentant al formațiunilor politice nu au fost solicitați să dea reacții despre evenimentul propriu-zis.

Astfel, PD-ul a fost favorizat în raport cu ceilalți concurenți electorali, care au fost marginalizați de către postul de televiziune al oligarhului Plahotniuc, astfel încălcîndu-se grav legislația audiovizuală și electorală.

De asemenea, din știre lipsește cu desăvîrșire opinia experților, a societății civile, analiștilor și politologilor independenți, cărora pur și simplu nu li se oferă posibilitatea de a se pronunța.

Considerăm că o atare stare de lucruri este inadmisibilă, iar conduita postului de televiziune Prime TV formează contravenţii în sensul Codului audiovizualului, avînd în vedere că ele contravin:

– prevederilor art.7 alin. (4), lit. a) şi b) din Codul audiovizualului: „pentru a asigura în cadrul emisiunilor informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-politic, echidistanţei şi obiectivităţii, aceştia vor plasa fiecare ştire astfel încît informaţia care compune ştirea să fie veridică şi să nu fie deformat sensul realităţii prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau titluri”;

– prevederilor art.10 alin.(1) din acelaşi Cod: „în Republica Moldova, dreptul la informare completă, obiectivă şi veridică, dreptul la libera exprimare a opiniilor şi dreptul la libera comunicare a informaţiilor prin intermediul mijloacelor de radiodifuziune şi televiziune sînt garantate de lege”;

– prevederilor alineatului (5) al aceluiaşi articol, reieşind din care „Radiodifuzorii sînt obligaţi să asigure obiectivitatea informării consumatorului de programe, favorizând libera formare a opiniilor”.

În acest context, fiind evidente încălcarea prevederilor legale citate, solicităm investigarea celor menţionate, sancţionarea postului de televiziune Prime TV Moldova cu suspendarea licenței de emisie pe perioada campaniei electorale (avînd în vedere că aceasta este la a 3-a încălcare documentată), pentru utilizarea instrumentelor de propagandă agresive, manipularea opiniei publice referitor la scrutin, inclusiv prin folosirea tertipurilor de montaj.

De asemenea, solicităm tuturor concurenților electorali prezenți la evenimentul de înregistrare să se autosesizeze și să se facă demersurile ce se impun către CEC și CCA privind încălcarea flagrantă a legislației în vigoare, să-și apere corect șansele și să renunțe la practicile de acceptare tacită a dezmățului practicat de posturile de televiziune și de radio propagandistice ale oligarhului Plahotniuc.

Vasile Năstase,
Preşedintele Asociaţiei Apollo

- Advertisement -spot_img

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -spot_img

Ultimele știri