sursa:adevarul.ro

foto: adevarul.ro

De mai mult de jumătate de an, Centrul de Investigaţii Jurnalistice administrează o platformă web www.anticoruptie.md, cu hartă interactivă, pe care cetăţenii pot sesiza cazurile de corupţie. 

Cât de eficientă este această platformă web în combaterea corupţiei, sunt sau nu activi cetăţenii, ce cazuri reclamă ei şi în ce măsură autorităţile reacţionează la sesizările cetăţenilor am încercat să aflăm de la preşedinta Centrului de Investigaţii Jurnalistice, Cornelia Cozonac.

– Dnă Cornelia Cozonac, a reuşit sau nu să se afirme această platformă web anticorupţie în lipta cu funcţionarii necinstiţi, cu cei care fraudează bugetul public sau care iau mită de la cetăţeni?

– Portalul www.anticoruptie.md este prima platformă on-line anticorupţie pentru semnalarea cazurilor de corupţie şi infracţiunilor conexe, a abuzurilor şi comportamentului neadecvat al funcţionarilor, traficul de influenţă, conflict de interese şi incompatibilităţi, lipsă de transparenţă în instituţiile publice şi gestionare frauduloasă a banilor publici, avere nedeclarată sau dobândită ilicit şi oricare altă situaţie generatoare de corupţie.

Prin lansarea acestei platforme, Centrul de Investigaţii Jurnalistice şi-a propus să ofere cetăţeanului de rând, care a obosit să dea mită şi să fie umilit atunci când accesează un serviciu public, pentru care, de fapt, plăteşte prin contribuţiile sale la bugetul public, să sesizeze aceste fapte şi abuzuri. Totodată, ne-am gândit să oferim posibilitate şi funcţionarului public, care, poate, s-a săturat să fie complice tăcut la corupţia din sistem, să o deconspire. Sesizările cetăţenilor pe harta interactivă pot fi văzute de toată lumea şi din oricare colţ al planetei. Pot să ne scrie şi cei plecaţi peste hotare, adică, de oriunde s-ar afla, pot să reclame cazurile de corupţie, ce vizează funcţionari şi autorităţi din Moldova.

De exemplu, dacă cei plecaţi ştiu că părinţii lor aici sunt nedreptăţiţi, li se cer taxe neoficiale şi mită când merg la doctor sau când trebuie să obţină anumite autorizaţii de la instituţiile publice, sau constată cazuri de corupţie la ambasadele şi consulatele Moldovei din afara ţării, toate aceste cazuri pot fi plasate pe harta anticorupţie. Echipa portalului trimite sesizările către organele de drept şi acestea deja demarează cercetări şi ne răspund. Până acum avem câteva zeci de sesizări de la cetăţeni, înclusiv de la Rezina, Orhei, Şoldăneşti. Avem şi cazuri în care unele instituţii s-au sesizat în urma materialelor plasate pe portal şi au demarat anchete – Comisia Naţională de Integritate a reacţionat până acum la câteva cazuri semnalate de cetăţeni şi la câteva investigaţii jurnalistice privind conflictul de interese.

Pentru a fi mai eficientă această platformă, e nevoie ca cetăţenii să fie mai activi, să reclameze cazurile de corupţie, să nu fie pasivi atinci când văd averile impunătoare ale demnitarilor care au salarii doar de la stat sau când în primării se iau decizii în conflict de interese. Când vor fi multe cazuri de corupţie sesizate, vom putea vedea care instituţii sunt mai mult afectate de corupţie, în ce sectoare se ia mită sau anumite cazuri au devenit sistematice, au luat proporţie de fenomen. Atunci presiunea va fi pe instituţiile care nu-şi fac bine treaba, pe demnitarii corupţi, pe care cetăţenii nu ar mai trebui să-i voteze etc. Este important ca cetăţeanului să-i piese cum se cheltuie banul public, să urmărească cum sunt gestionaţi banii publici la toate nivelurile, să solicite informaţii şi explicaţii şi să vorbească despre nereguli.

Fiecare cetăţean trebuie să ştie că funcţionarii sunt remuneraţi din banii noştri, ai contribuabililor şi ei trebuie să dea socoteală pentru ceea ce fac şi ceea ce nu fac atâta timp cât sunt plătiţi din banii publici şi au o funcţie publică. Platforma Anticorupţie oferă cetăţenilor posibilitatea să vobească public despre neregulile descoperite. Pe lângă faptul că sesizările cetăţenilor sunt trimise organelor de drept şi noi monitorizăm acţiunile lor, jurnaliştii de investigaţie din cadrul Centrului, dar şi de la alte publicaţii pot demara anchete pe cazurile despre care au scris cetăţenii…

– Am văzut pe harta interactivă că există mai multe reclamaţii de la cetăţeni din diferite colţuri ale Moldovei despre anumite abuzuri comise de demnitari, cazuri de corupţie chiar, dar şi anumite scheme dubioase prin care se fraudează bugetul public. În ce măsură aceste sesizări au ajuns la demnitari şi cum au reacţionat ei?

– Majoritatea sesizărilor parvenite pe portal au fost trimise Procuraturii Anticorupţie, CNA şi Comisiei Naţionale de Integritate. La unele am primit răspuns că faptele au fost verificate şi plângerile cetăţenilor nu s-au adeverit. Una din aceste plângeri îl vizează chiar pe un deputat din raionul Rezina. Unele răspunsuri pot fi văzute, dacă sunt accesate sesizările. Sesizările necomplete, care nu indică la fapte de corupţie nu au fost trimise, dar ele pot fi verificate de autorităţile responsabile. De exemplu, de la Râşcani ni s-a semnalat că la un magazin se vinde alcool minorilor şi nu se eliberează bonul de casă. În cazul dat se pot autosesiza instituţiile locale, care pot monitoriza instituţia vizată şi să intervină, dacă se constată încălcări.

În alt caz un cetăţean ne semnala că i s-a cerut mită 150 euro, la Orhei, pentru a obţine permisul de şofer, dar nu a indicat alte detalii, nume. Sesizarea a fost plasată pe hartă, pentru că asemenea cazuri au mai avut loc, există şi inspectori reţinuţi în alte raioane pentru că au luat mită. Şi Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor chiar a lansat zilele trecute o campanie de combatere a corupţiei la examenele pentru obţinerea permisului auto. Totuşi, ar fi bine ca sesizările să fie cât mai concrete, cu detalii, cu documente.

– Cât de sigur poate fi un cetăţean care a semnalat un caz de corupţie că nu va avea probleme după asta? La noi se întâmplă că autoritatea căreia ai sesizat despre anumite fapte de corupţie trimite plângerea spre verificare exact funcţionarului pe care s-a plâns cetăţeanul. Asta s-a întâmplat de mai multe ori în cazul unor reclamaţii din raionul Rezina.

– Platforma anticorupţie oferă cetăţenilor şi dreptul de a-şi proteja identitatea, pentru aceasta este nevoie ca cetăţeanul să bifeze opţiunea prevăzută pentru asemenea situaţii. Dar noi recomadăm să se facă uz de acest drept doar în situaţiile în care semnalarea cazului de corupţie îl poate afecta pe cetăţean sau pe membrii familiei lui. Echipa Centrului de Investigaţii Jurnalistice, care administrează acest portal, va proteja identitatea şi datele personale ale cetăţenilor care vor solicita acest lucru, dar şi în cazul în care vor considera că există riscuri reale pentru aceşti cetăţeni. Datele personale nu vor fi făcute publice şi nu vor fi oferite nici organelor de drept, decât în cazurile prevăzute de legislaţie.

Totuşi, noi încurajăm cetăţenii să-şi facă public numele, localitatea, să vină cu documente, probe. Ca să stârpim corupţia este important să vorbim deschis despre asta, să scoatem la suprafaţă cazurile de corupţie, abuzurile demnitarilor. Nici un funcţionar public nu este în drept să ia bani de la cetăţeni, fără să ofere un bon de plată pentru serviciul prestat, nu are dreptul să-şi însuşească banii sau averea statului, nu trebuie să obţină foloase necuvenite de pe urma funcţiei pe care o deţine, nu are dreptul să ia decizii prin care să favorizeze membri ai familiei sau ai partidului din care face parte etc. Cetăţeanul trebuie să cunoască acest lucru şi să semnaleze cazurile sau cel puţin să-i ceară socoteală acelui demnitar pentru încălcările pe care le admite.

– Cum veţi evita ponegrirea unor cetăţeni oneşti?

– Noi pornim de la prezumţia că vizitatorii portalului sunt persoane de bună credinţă şi ne semnalează cazuri reale. Însă nu excludem riscul că unele sesizări urmăresc să denigreze pe cineva. Pentru a evita asemenea cazuri, solicităm ca omul să se înscrie pe portal şi să ofere adresă concretă, chiar dacă nu facem publice datele personale. Întrucât operăm online, oricine îşi poate face un cont fals, poate trimite o sesizare cu un nume fals. Deocamdată, plasăm şi sesizările anonime, însă pe viitor le vom exclude. Suntem receptivi la orice sesizare şi dacă ne parvine de la cineva un semnal că s-a scris în mod intenţionat nedrept despre cineva, noi vom analiza cazul şi vom elimina sesizarea. Sau putem plasa şi reacţia demnitarului care a fost reclamat.

Pe portal există reguli de utilizare a platformei anticorupţie www.anticoruptie.md, dar şi pentru cei care plasează comentarii la materialele de pe portal. Condiţiile respective au scopul de a proteja drepturile şi libertăţile fiecărui cetăţean. Orice utilizator al acestui portal este în drept să-şi exprime liber opinia în postările pe care le va face, în comentarii şi materiale plasate pe web, dar în niciun caz nu trebuie să încalce legea şi drepturile altcuiva. Pentru a nu admite încălcări ale legislaţiei sau ale drepturilor omului, moderatorii portalului îşi rezervă dreptul să elimine comentariile, postările şi oricare alte mesaje cu caracter discriminatoriu, abuziv, rasial, calomnios, defăimător, pornografic, vulgar, ofensator, care incită la ură şi violenţă, care conţin atacuri la persoană, sugerează intimidare, hărţuire şi ameninţare, care conţin acuzaţii nefondate. Comentariile negative sunt încurajate întrucât pot servi drept critică constructivă şi pot fi utile, ele nu sunt şterse, cu excepţia celor care încalcă regulile de utilizare a portalului.

– Ce trebuie să ştie un cetăţean dacă vrea să facă o sesizare pe portalul anticorupţie?

– Sesizările cetăţenilor trebuie să fie scrise întrun mod clar, laconic, să cuprindă fapte concrete, date, cifre, descrieri cât mai detaliate. Este bine ca sesizările să fie însoţite de documente, fotografii, înregistrări video şi audio. Este bine să se indice date de contact, ca, eventual, dacă jurnaliştii vor să investigheze cazul, să-l poată contacta pe autorul sesizării. Ziceam şi mai sus că noi protejăm, la solicitarea cetăţenilor, datele lor personale, însă vrem ca sesizările să fie cât mai complete şi reale. Platforma conţine, de asemenea, o monitorizare la zi a mersului investigaţiilor pe cele mai răsunătoare dosare de corupţie, în baza informaţiilor oferite de organele de drept. Sunt plasate zilnic ştiri şi investigaţii realizate de jurnalişti.

– De ce este importantă implicarea cetăţenilor în combaterea corupţiei? Din cauză că nu se schimbă nimic în ultimul timp, din ce în ce mai mulţi cetăţeni sunt sceptici că vocea lor poate fi auzită şi se lasă bătuţi. Ce putem face ca să obţinem o schimbare?

– Corupţia costă. Preţul corupţiei îl plăteşte fiecare dintre noi. Din taxele şi impozitele ce ne sunt reţinute din salarii şi alte venituri. Deşi obligaţia de bună guvernare se află în „curtea” statului, interesul unei bune guvernări se va afla întotdeauna în „terenul” nostru – al cetăţenilor. Platforma www.anticoruptie.md a fost elaborată în cadrul Campaniei „Toleranţă zero corupţiei! Fii activ şi pune corupţia la zid!”, pe care Centrul de Investigaţii Jurnalistice o desfăşoară al doilea ani. Este important să ne implicăm fiecare în parte, pentru că fiecăruia dintre noi trebuie să-i pese ce se întâmplă cu banii noştri, cum sunt gestionaţi, dar şi cum lucrează cei aleşi de noi. Astfel o să putem schimba lucrurile în instituţia unde lucrăm, în localitatea unde trăim, în ţară.

sursa: jurnal.md

(365 accesari)