dna-critica-modificarile-codului-penal-238978“Buboiul” de la Ministerul Transporturilor este pe cale sa se sparga, iar „puroiul” care va erupe cu aceasta ocazie va improsca nu doar cativa functionari publici, ci va murdari o buna parte din intreaga clasa politica romaneasca. Pentru ca, in afara de circuitele financiare fictive create special pentru „sifonarea” banilor de la buget, retelele transpartinice de influenta care capuseaza de atata amar de vreme au avut tupeul maxim de a pacali pe fata Comisia Europeana.

Iar stupefactia procurorilor care si-au facut deja un obicei din a da iama prin birourile sutelor de directori din MT a depasit orice limita atunci cand au descoperit mai multe documente care indica posibilitatea ca sutele de milioane de euro acordate de catre Bruxelles pentru constructia de autostrazi in Romania sa fi fost absorbite doar pe hartie. Iar cel mai recent exemplu este cel al celor 262 de milioane de euro anuntati cu surle si trambite mediatice la 19 noimebrie 2014 de catre noul Comisar European pentru politica Regionala, Corina Cretu, ca au fost alocati suplimentar Romaniei. Insa exista suspiciuni ca banii ar fi putut fi raportati fictiv drept absorbiti, pentru niste constructii care au fost deja facute cu bani de la Banca Europeana de Investitii si de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare!

Trio-ul fondurilor europene

De tot ceea ce inseamna fonduri europene in Ministerul Transporturilor se ocupa Marcel Bolos, omul de incredere al liberalului Eduard Hellvig si, totodata, cel mai bun partener de afaceri al „nababului” din fruntea CNADNR, Narcis Neaga. Alaturi de cei doi, un rol aparte in toata aceasta combinatie are si Valentin Trifan, fost secretar general in Ministerul Transporturilor, insarcinat cu fondurile europene si care in prezent se ocupa tot de fondurile europene, dar in cadrul CFR. Numai ca, desi in rapoartele oficiale absorbtia fondurilor europene merge struna, crescand spectaculos de la o zi la alta, realitatea de pe teren, dar mai ales cea din documentele intrate recent in posesia anchetatorilor, arata cu totul altceva. Insa procurorii anticoruptie, dar si cei de la DIICOT, desi in spete diferite, verifica pe branci unde au ajuns de fapt sutele de milioane de euro acordate cu larghete de catre forurile europene. Pentru ca, in majoritatea cazurilor, dupa cum sustin surse apropiate anchetei, absorbtia de fonduri europene este de cele mai multe ori doar pe hartie.

Dintr-un buzunar in altul

Iar cel mai bun exemplu in acest sens este cel al celor 262 milioane de euro raportate ca „absorbite” pe data de 19 noiembrie.
Anuntul oficial este cat se poate de clar si concis : „prin decizia semnata in 19 noiembrie 2014 de Comisarul European pentru Politica Regionala, Corina Cretu, 262 milioane de euro au fost alocate din Fondul de Coeziune pentru aceste proiecte. Aceasta decizie ridica nivelul contributiei Comisiei Europene la construirea de autostrazi la 439 milioane de euro”. Toate bune si frumoase, numai ca de la Bruxelles lucrurile se vad intr-un fel, iar din birourile procurorilor in alt fel. Pentru ca ramane de rezolvat marea dilema cum de cele 262 milioane de euro sunt raportate ca absorbiti, cand, de fapt, se pare ca ei reprezinta doar o trecere dintr-un buzunar in altul: ce s-a luat deja de la BEI si BERD s-a transferat acum pe fonduri europene! Pentru ca, dupa cum reiese din informatiile intrate in posesia anchetatorilor, cele 262 milioane de euro sunt alocate pentru autostrada Arad – Timisoara si varianta de ocolire a municipiului Constanta la nivel de autostrada, lucrari care au fost deja date in folosinta! Insa ele au fost construite cu fonduri de la bugetul de stat, cu granturi de la Comisia Europeana si cu imprumuturi de la Banca Europeana de Investitii (BEI) si, respectiv, de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD). Iar acest lucru este dovedit si de mai multe rapoarte interne din 2013 ale AMPOS – T, autoritatea manageriala condusa de Marcel Bolos care raspunde de tot ceea ce inseamna fonduri europene. Asa ca normal ca se pune intrebarea cum se face acum „absorbtie” cu proiecte vechi deja terminate, dar din „absorbtii” nu se da nimic pentru proiectele in lucru unde ar trebui sa se faca deconturi si sa se urmareasca astfel cum avanseaza lucrarile. Asta in timp ce zeci de milioane de euro stau necheltuiti de AMPOS -T, banii zacand pe hartie si nefiind folositi.

In numerele urmatoare „National” va publica documente incendiare care dovedesc circuitele fiscale fictive prin care a fost devalizat Ministerul Transporturilor, dar si cele care dovedesc platile preferentiale facute catre firmele aflate in vizorul DNA.

Sursa: nasul.tv

(140 accesari)