3.2 C
Chișinău
sâmbătă, 4 decembrie, 2021

Apel public privind retransmisia TVR prin cablu: „Este o batjocură”

Must read

Comentarii recente

start_1152514Retransmiterea postului TVR1 de către operatorii de cablu reprezintă o batjocură, în situația în care serviciile TV furnizate de operatorii de cablu sunt contra plată şi, de cele mai dese ori, sunt inaccesibile populaţiei RM, în mod special telespectatorilor din mediul rural.

Declarația aparține Asociaţiei pentru Dezvoltarea Culturii şi Protecţiei Drepturilor de Autor şi Conexe „Apollo”, care a emis astăzi un apel public în legătură cu situația creată în jurul retransmisiei TVR în RM.

„Suntem profund îngrijoraţi de modul în care s-a decis difuzarea postului TVR1 deoarece acesta nu va reveni în Republica Moldova la fel cum a fost până în 2007. Conform noii înţelegeri, până la alocarea unui slot din viitorul multiplexor digital cu acoperire la nivelul întregii R. Moldova (trecerea la televiziune digitală), Televiziunea Publică Română va fi retransmisă pe teritoriul RM de către operatorii de cablu, iar din 2015 acesteia i se va elibera, chipurile, fără obligativitatea participării la un concurs, o licență de emisie.

În contextul monopolului audiovizual deţinut de către posturile de televiziune ce aparţin mogulului Vladimir Plahotniuc (numit şi Vladimir Ulinici pe teritoriul României), după ce au fost cumpărate cu milioane de euro majoritatea covîrșitoare a frecvenţelor terestre, inclusiv a două din cele TREI cu acoperire națională şi concentrate în posturile Prime, Canal 3, 2 Plus, Publika TV, Muz TV (Moldova 1 continuînd să rămînă radiodifuzor public) nu va fi lansat în curînd multiplexul digital cu acoperire naţională deoarece acesta ar strica planurile electorale ale mogulului. În înţelegerea asociaţiei noastre şi potrivit informaţiilor neoficiale, promisiunea acordări unui slot din viitorul multiplexor digital pe întreg teritoriul R.Moldova este iluzorie şi nerealizabilă în următorii 5 ani”, se spune în declarația Apollo.

Menționăm că TVR şi-a încetat emisia în RM în perioada guvernării comuniste, pe 27 septembrie 2007, în urma unei decizii a CCA, pentru o pretinsă datorie pe care ar fi avut-o faţă de Ministerul Dezvoltării Informaţionale de atunci.  Imediat, licenţele de emisie luate de la SRTv au fost acordate, în urma unui concurs, firmei off-shore Telefe M International, care ar fi fost controlată de Vladimir Plahotniuc, pe atunci om de afaceri apropiat liderului comunist, Vladimir Voronin.  Pe frecvenţa a II-a de stat, cu o acoperire naţională de 95%, a început să fie transmis postul TV 2 Plus, deţinut de Telefe M. La vremea respectivă, experţii media afirmau că prin această schemă a fost sistat accesul la informaţiile obiective recepţionate în satele moldoveneşti.

De menționat că la 31 iulie 2007, în cadrul ședinței Consiliului Coordonator al Audiovizualului, pentru retragerea licenței TVR au votat cinci membri ai CCA: Corneliu Mihalache, Gheorghe Gorincioi, Carmelia Albu, Valeriu Soltan și Valeriu Frumusachi. Retragerii licenței TVR s-au împotrivit: Vlad Țurcanu, Ludmila Vasilache și Ruslan Pleșca. Votul lui Valeriu Frumusachi, care în prezent lucrează la postul TV Prime, controlat de către oligarhul Vladimir Plahotniuc, a fost atunci decisiv. Frumusachi a fost ultimul care a votat. În situația în care pentru retragerea licenței votaseră 4 membri, iar împotrivă – 3 membri, votul lui Frumusachi a fost cel care a înclinat balanța și a decis retragerea licenței TVR.

Vedeți mai jos apelul public lansat astăzi de Asociația „Apollo”:

Guvernului Republicii Moldova
Guvernului României
Societatea Română de Televiziune

În atenţia:
Preşedintelui Republicii Moldova
Parlamentului Republicii Moldova
Preşedintelui României
Parlamentului României
Departamentul politici pentru relația cu Românii
de Pretutindeni
Ambasadei Statelor Unite ale Americii în Moldova
Delegaţiei Uniunii Europene în Moldova
Reprezentanţei Consiliului Europei în Moldova
Centrului pentru Jurnalism Independent din Moldova
Asociaţiei Presei Electronice din Moldova (APEL)
Mass-mediei

Asociaţia pentru Dezvoltarea Culturii şi Protecţiei Drepturilor de Autor şi Conexe APOLLO a fost creată în anul 2010 în scopul monitorizării domeniului audiovizual din Republica Moldova.

În perioada ianuarie-aprilie 2013, Asociaţia noastră a expediat mai multe scrisori de sensibilizare privind problematica complexă a retransmisiei postului public de televiziune TVR1 pe teritoriul R. Moldova.

Am atras atenţia autorităţilor ambelor state că atât pe timpul regimului lui Voronin, cât şi în condiţiile guvernării Alianţei pentru Integrare Europeană, Consiliul Coordonator al Audiovizualului din Republica Moldova execută deciziile unipersonale ale lui Vladimir Plahotniuc, iar ca rezultat avem situaţia, potrivit căreia postul TVR1, după ce i-a fost retrasă frecvenţa terestră cu acoperire națională, este retransmis într-un mod insultător, persiflant si batjocoritor, lipsind telespectatorii de emisiunile îndrăgite ale postului românesc.

Fără a mai spera într-o revenire a postului TVR 1 în Republica Moldova, din presa locală am aflat despre hotărîrea recentă adoptată de CEDO cu privire la recunoaşterea acţiunilor ilegale din partea autorităţilor RM atunci cînd au retras frecvenţa terestră de la postul TVR1 în anul 2007.

Suntem profund îngrijoraţi de modul în care s-a decis difuzarea postului TVR1 deoarece acesta nu va reveni în Republica Moldova la fel cum a fost până în 2007. Conform noii înţelegeri, până la alocarea unui slot din viitorul multiplexor digital cu acoperire la nivelul întregii R. Moldova (trecerea la televiziune digitală), Televiziunea Publică Română va fi retransmisă pe teritoriul Republicii Moldova de către operatorii de cablu, iar din 2015 acesteia i se va elibera, chipurile, fără obligativitatea participării la un concurs, o licență de emisie.

În contextul monopolului audiovizual deţinut de către posturile de televiziune ce aparţin mogulului Vladimir Plahotniuc (numit şi Vladimir Ulinici pe teritoriul României), după ce au fost cumpărate cu milioane de euro majoritatea covîrșitoare a frecvenţelor terestre, inclusiv a două din cele TREI cu acoperire națională şi concentrate în posturile Prime, Canal 3, 2 Plus, Publika TV, Muz TV (Moldova 1 continuînd să rămînă radiodifuzor public) nu va fi lansat în curînd multiplexul digital cu acoperire naţională deoarece acesta ar strica planurile electorale ale mogulului. În înţelegerea asociaţiei noastre şi potrivit informaţiilor neoficiale, promisiunea acordări unui slot din viitorul multiplexor digital pe întreg teritoriul R.Moldova este iluzorie şi nerealizabilă în următorii 5 ani.

De asemenea, retransmiterea postului TVR1 de către operatorii de cablu reprezintă o batjocură, fiind cunoscut faptul că serviciile TV furnizate de operatorii de cablu sunt contra plată şi, de cele mai dese ori, inaccesibile populaţiei R.Moldova, în mod special telespectatorilor fideli din mediul rural.

S-a facut o mare nedreptate faptul că frecvența terestră deținută de către postul de televiziune 2Plus nu va fi restituită postului TVR1, astfel fiind încălcat principiul de drept Restitutio in integrum. Hotărîrea CEDO a fost ultima speranţă pentru populaţia R.Moldova de a prinde semnalul TVR1 fără echipamente suplimentare şi fără a achita bani.

Actualele condiţii de retransmisie negociate de ambele părţi demonstrează încă o dată ignorarea telespectatorilor fideli ai postului TVR1 din Moldova şi urmărirea unor interese politice dictate de controversatul om de afaceri Vladimir Plahotniuc.

Facem un ultim apel la conştiinţa celora care le pasă de continuarea identităţii româneşti în Republica Moldova şi solicităm instituţiilor abilitate, inclusiv Guvernului şi Preşedinţiei României, ca, exercitîndu-și obligațiile constituționale, să obţină necondiţionat frecvenţa terestră ce i-a fost furată pentru a emite în R. Moldova. Doar în acest mod, ţinând cont de interesul deosebit al sutelor de mii de basarabeni cu cetăţenie română, TVR ar putea redeveni, într-un tremen scurt, cel de-al doilea post public de televiziune din Republica Moldova. O altă abordare ar însemna nu doar capitularea statului român în fața unui oligarh care a capturat întreg sistemul de drept din Republica Moldova, Audiovizualul și alte instituții fundamentale, ci și o legiferare rușinoasă a hoției comise în 2007 prin intermediul unui Consiliu Coordonator Audiovizual aservit propriei persoane. Mai mult, ținînd cont de calitatea îndoielnică a emisiunilor incluse în contentul postului 2 Plus, care a sluțit în ultimii ani imaginea TVR, recomandăm negociatorilor să propună includerea postului 2Plus în rețelele de cablu şi în multiplexul digital viitor pentru a fi difuzat în mod accidendal și complementar consumatorilor de programe.

—————————-

Cu respect,
Vasile Nastase
Asociaţia pentru Dezvoltarea Culturii şi Protecţiei Drepturilor de Autor şi Conexe (APOLLO)

- Advertisement -spot_img

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -spot_img

Ultimele știri