61026_lDirectorul general al companiei care a primit în concesiune Aeroportul Internaţional Chişinău vine de la KGB. Constantin Basiuc, managerul „UK Komaks” este absolvent al Şcolii Superioare a Comitetului Securităţii de Stat din fosta URSS, actualul FSB. Nu-şi ascunde trecutul. Date despre activităţile sale în KGB pot fi găsite cu uşurinţă şi în rapoartele de activitate ale companiilor pe care le conduce. 

Constantin Basiuc este originar din oraşul Taldî-Kurgan, din Kazahstan. În 1987, la vârsta de 21 de ani a absolvit secţia managementul frontierelor, la colegiul KGB-ului, „Felix Dzerjinschi”, iar un an mai târziu a absolvit Şcoala Superioară a Comitetului Securităţii de Stat din fosta Uniune Sovietică. Între anii 1983 şi 1998 a făcut serviciul militar în trupele KGB-ului, reformat ulterior în Serviciul Federal de Securitate. Basiuc era responsabil de securitatea economică şi financiară a Uniunii Sovietice, ulterior a Federaţiei Ruse, precum şi de securitatea complexului energetic. Imediat după încheierea serviciului militar, Basiuc devine consilier şi ulterior director al Societăţii pe Acţiuni „Aliance Grup”, deţinută de fraţii miliardari Bajaev din Daghestan, iar din 2011, devine director general al companiei „UK Komaks”, parte din acelaşi consorţiu.

Amintim că, în urma unui concurs investiţional închis, la sfârşitul lunii august anume compania rusă „UK Komaks” a câştigat concursul de transmitere în concesiune a Aeroportului Internaţional Chişinău. Curtea Constituţională însă a suspendat procesul de concesionare, după ce liberalii reformatori au depus o sesizare prin care au contestat hotărârea aprobată în luna mai curent, de Guvern. Potrivit Curţii Constituţionale, decizia de suspendare a concesionării Aeroportului a fost adoptată pentru a evita prejudiciile iminente pentru securitatea economică şi financiară a statului. Instanţa mai are la dispoziţie aproximativ două săptămâni pentru a decide asupra legalităţii hotărârii Guvernului privind concesionarea Aeroportului Internaţional Chişinău, companiei ruseşti „UK Komaks”.

Precizăm că, potrivit contractului, compania rusească urmează să facă investiţii de 240 de milioane de euro. UK Komaks va trebui să investească 40 de milioane până la sfârşitul anului 2015. Cu aceşti bani, urmează să fie extins terminalul, construită o parcare auto şi modernizată pista de decolare. Mai mulţi analişti au subliniat însă că proiectul a fost destinat unei companii anume. Din acest motiv s-ar fi retras din cursă cinci investitori importanţi din Europa, astfel încât la licitaţie au participat doar două companii, ambele din Federaţia Rusă.

Sursa: jurnaltv.md

(194 accesari)