1.7 C
Chișinău
joi, 2 decembrie, 2021

16 mai 2013: Este garantat, o televiziune ca JURNAL TV nu poate să dispară, de Vasile NĂSTASE

Must read

Comentarii recente

vasile (1) Poate oare o televiziune ca Jurnal TV să dispară?

Este o întrebare retorică, poate chiar mai mult decât atât. O televiziune naţională ca pondere, echidistantă ca deontologie şi combativă ca aspect civic, dar și profesionistă în egală măsură nu poate fi scoasă de pe piața media nici în urma unor o sută de atacuri de tip raider sau mafiot.

Elementul de bază al acestui silogism ține însă de ceva superior aserțiunii de mai sus. Jurnal TV este, la sigur, cel mai popular și mai iubit post de televiziune din Republica Moldova. Și aici nu ma dedau la simple constatări sau la perpetuarea unor afirmații fără temei.

În calitatea mea de reprezentant al unei asociații de monitorizare zilnică și exigentă a audiovizualului din Republica Moldova, care am depistat și depistez cu regularitate mari și grave abateri de la legislație a mai multor radiodifuzori, de altfel foarte supărați de activitatea pe care o prestez, am observat că tocmai acest post de televiziune este lider la capitolul respectării ireproșabile a normelor Codului Audiovizual. Respectarea cu strictețe a rigorilor patrimoniului cultural național, subtitrarea și dublarea integrală a produselor cinematografice, investirea generoasă în cele mai noi filme și opere cinematografice, acoperirea spațiului de emisie cu produs autohton de foarte mare calitate (Ora de ras, Mai pe scurt, Sare și piper, Ministerul adevărului, Patrula Jurnal TV, etc.) într-o proporție care depășește chiar și norma impusă de CCA, informarea echidistantă și obiectivă a consumatorilor de programe informative, respectarea cu strictețe a Legii cu privire la drepturile de autor și conexe sunt doar câteva exemple plenare de atitudine profesionistă față de acest domeniu complex cum este televiziunea secolului XXI.

Paradoxul acestei performanțe este că, din păcate, în această societate agonizantă și debusolată există anumite instituții și indivizi care nu se pot împăcă cu gândul că zi de zi, oră de oră vor fi demascați și arătați opiniei publice în toată nimicnicia lor subumană.

Cine dacă nu Jurnal TV a fost instituția de presă care a anunțat  aproape în singularitate despre atacurile raider asupra sistemului financiar-bancar al republicii, cine a mers la Londra și a prezentat informații exhaustive despre Păpușarul beneficiar al acestor atentate teroriste asupra Republicii Moldova?

Cine a dezvăluit numele judecătorilor corupți incluși și în așa-zisă listă Magnițki, cine a arătat cu lux de amănunte castelele și palatele hoției nemernice a deputaților, procurorilor, judecătorilor și a altor delapidatori ai avuției statului prin scheme criminale și frauduloase, activând însă toata viața în structurile statului cu salarii demne de milă și compasiune?

Al cui microfon solitar a apărut în fața lui Sergiu Mocanu, liderul mișcării Antimafie, care în data de 6 ianuarie curent a zguduit opinia publică cu informația despre crima odioasă a statului în Pădurea Domnească, acolo unde Păpușarul și-a trimis brigada de mistreți pentru a participa la un braconaj în masă, soldat cu moartea unui om, soldat cu tăinuirea și acoperirea în lanț a unei crime fără precedent?

Și acum, revin, retoric, la întrebarea de la începutul acestui material: este posibil ca un asemenea post să dispară?

Este imposibil, iată răspunsul. Pentru că Jurnal TV a ajuns prea departe. Fără el practic nu se poate. Fără el oamenii vor veni să se informeze din piață, din adunări și marșuri de protest, iar acesta înseamnă revoluție. Iar orice Revoluție, de fiecare dată, dă naștere propriei tribune.

(2) Acum câțiva ani, când pe piața din Republica Moldova a apărut o nouă televiziune de știri, cea în spatele căreia era la începuturi omul de afaceri Sorin Ovidiu Vântu, acum condamnat definitiv la închisoare, unde se și află, am scris un articol pe care l-a publicat cu amabilitate Viorel Mihail în Săptămâna. În articol, în care susțineam fără drept de tăgadă proiectul media în cauză și în care afirmam că Publika TV va avea un succes deosebit dacă va respecta o singură condiție – să nu ajungă la cheremul niciunui politician de la noi.

Și de bună seamă, Publika a avut un start excelent. Am avut o colaborare benefică vizând protecția drepturilor de autor și conexe. Când am organizat primul seminar în acest sens Publika a transmis în direct evenimentul, apoi dezbateri, apoi …

Apoi am citit în presă că miliardarul- pușcăriaș de la București și-a vândut acțiunile și proprietar a devenit Dumitru Țîra. Apoi a apărut un alt personaj în calitate de fondator, un tractorist din Transnistria, exact ca în schemele aplicate în atacurile de tip raider cu interpuși și contracte false în copii Xerox. Apoi un altul de peste mări și țări care în timpul liber dă spargeri la Banca de Economii și pe unde se mai poate fura!

Apoi s-a produs ceea de ce m-am temut cel mai mult. Peste Publika, cu un colectiv admirabil, supravegheat de o echipă de oameni de televiziune de la București s-a lăsat umbra neagra a lui Plahotniuc. Mogulul de pe Bâc a mai înșfăcat o televiziune, una pe de-a gata, crescută de alții, antrenată la București. A fost ziua în care Publika a murit pentru mine, a fost ziua în care mi-am retras articolul publicat în Săptămâna.

Înai Publika a obținut frecvențele de la Euro TV, de la alte instituții media ale Păpușarului, și de atunci nu mai este interesată de problematica pirateriei, nu mai vine la conferințele de presă ale asociației APOLLO, nu mai organizează dezbateri. La ce bun, când Păpușarul a rezolvat totul și și-a mai însușit o televiziune cu acoperire natională asemeni celorlalte ale sale: Prime, Canal 3 și sărmănelul TVR1, alias 2 Plus, pârșivit și umilit în cel mai josnic mod posibil!

Apoi premierul Filat nu a mai apărut in imaginea de langa Barosso, apoi Păpușarul nu mai e Păpușar ci salvator al universului, temele majore sunt dezbătute de târfele politice ale oligarhului, pe care nu le numesc pentru că nu am chef să vomit. Și tot așa până când această instituție media a devenit cea mai mare dezamăgire a presi aservite din Republica Moldova.

Și iată că, ieri, aflu de la știrile Jurnal TV că:”

Vor să ne închidă gura cu orice preţ! Curtea Supremă de Justiţie a admis recursul Ştiri Media Grup şi Dumitru Ţîra într-un proces intentat împotriva postului Jurnal TV. Următoarea lovitură pe care vor să ni-o dea este aplicarea sechestrului asupra conturilor bancare. Compania Ştiri Media Grup în spatele căreia s-ar afla controversatul oligarh Vladimir Plahotniuc, invocă faptul că Jurnal TV i-ar fi încălcat dreptul de autor şi conexe.

În luna mai a anului trecut Ştiri Media Grup, titulara de atunci a Publika TV şi Dumitru Ţîra, administrator şi director al acestui post tv, au dat în judecată Jurnal TV pe trei capete de acuzare: o presupusă încălcare a dreptului de autor şi conexe, încălcarea mărcilor şi ultimul, concurenţa neloială. Aceasta a cerut despăgubiri de 21 milioane de lei şi aplicarea sechestrului pe toate bunurile şi conturile bancare. Curtea de Apel a dat câştig de cauză postului Jurnal TV şi a calificat învinuirile Ştiri Media Grup drept nefondate, însă compania a mers la Curtea Supremă de Justiţie. Aici recursul a fost admis de un complet de judecători compromişi, precum Vera Macinskaia şi Ion Vîlcov, ambii incluşi în lista neagră a justiţiei moldoveneşti. În consecinţă, dosarul revine la Curtea de Apel.

Postul nostru de televiziune îşi exprimă îngrijorarea vis-a-vis de aceste presiuni. Considerăm că suntem supuşi unui atac raider, având în vedere că fondator al Ştiri Media Grup este compania Rochdale Internationale Limited, al cărui director este Ian Taylor. Acesta este cunoscut ca administrator a unor societăţi beneficiare a atacurilor raider asupra sistemului financiar bancar din Republica Moldova, executate prin scheme similare cu implicarea instanţelor de judecată. Precizăm că anterior presa a scris de nenumărate ori că în spatele Ştiri Media Grup stă deputatul Partidului Democrat, controversatul oligarh urmărit de Interpol Vladimir Plahotniuc. Precizăm că niciun argument din pretinsa cerere de chemare în judecată nu are un substrat factologic, toate pretenţiile sunt vădit neîntemeiate şi este doar un paravan ca să-i permită beneficiarului şi comanditarului să obţină o posibilitate mascată de a ne lichida. Jurnal TV este unul din puţinele posturi de televiziune care nu aparţine niciunui partid politic şi prin investigaţiile jurnalistice pe care le efectuează zi de zi scoate la iveală hoţiile celor care au acaparat statul de drept şi au demolat instituţiile fundamentale ale ţării.”

Am luat cunoștință de hotărârea CSJ și de argumentele pârâților care pur și simplu m-au șocat prin primitivismul lor.

Din știrea postului întelegem care este dedesubtul acestui act terorist al lui Plahotniuc, acela de a pune căluș la gura postului care l-a demascat și i-a arătat întreaga hidoșenie politico-mafiotă. Lucru care nu se va întampla pentru că Plahotniuc e prea mic pentru a doborî un post mare.

Să vedem însă fondul acestui litigiu atrificial și rușinos, evaluat de Țîra și ai săi la 21 milioane de lei, adică la suprimarea financiară a oricărui post de televiziune din R. Moldova. Că, chipurile, Jurnal a plagiat, adică a încălcat drepturile de autor când a spus „Gândește ce votezi” , în timp ce Publika spunea „Votează ce gândești”.

Dacă aceste două silogisme sunt identice, sunt gata să-mi depun diploma de ziarist!

Întrebați orice lingvist, orice profesor de logică, orice om cu simț și o să aflați că e vorba de două lucruri cu totul și cu totul diferite, care în afară de o anume consonanță eufonică nu are nimic în comun. Sunt două sloganuri absolut diferite, care au dreptul la existență indiferent de voința cuiva. La fel și sloganurile „Mai mult decât televiziune” (ceea ce Publika deja nu mai este și nu știu dacă a fost vreodată) versus „Mai mult decât știri” , sloganul perfect al Jurnalului care dintr-o televiziune de știri a devenit un post generalist, subliniind faptul că și-a schimbat formatul. Ce afinități au aceste două enunțuri? Ce fel de drept de autor este încălcat aici? Niciunul! Este un pretext de atac raider promovat de Păpușar și care le va ieși pe ochi, pentru că de data aceasta băieții nu au dat iama în vreo banca prăpădită, au intrat cu picioarele murdare în altarul sfintei sfintelor civilizații europene și occidentale – LIBERTATEA.

Aici nu exista loc de tocmeală. Europa nu iartă așa ceva. Europa a apărat postul de televiziune NIT, pe care ticăloșenia noastră l-a lăsat să se zbată în mrejele nedreptății și injustiției lui Plahotniuc.

Dacă e să vorbim de furtul intelectual la modul serios, atunci tocmai Publika e cea cu musca pe căciulă. Dacă în ce privește pirateria filmelor artistice nu are probleme dat fiind formatul său, la alte capitole Publika nu este nici pe departe o vacă sfântă a moralității și exemplului pozitiv. De pildă, știu că în repetate rânduri aceasta a dat pe post imaginile documentare ale regizorului Victor Bucătaru, fără acordul acestuia, pentru care delict este în proces de judecată la … instanța de buzunar de la Buiucani!!! De altfel, tentativa de rezolvare a cazului pe cale amiabila a intrat în impas pentru că Publika îi oferă maestrului – atenție – cinci mii de lei! Ați observat diferența, pentru o pretenție de nimic, neîntemeiată și abuzivă, Plahotniuc și ai săi fârtați cere 21 milioane de lei, iar pentru niște imagini filmate în condiții de maximum pericol, când regizorul putea fi arestat și maltratat de autoritățile sovietice de atunci se oferă o bătaie de joc, câteva sute de euro!!!

(3)„Libertatea înseamnă să fim responsabili pentru noi înșine” spunea …Friedrich Nietzsche!

Declar, deci, cu toată libertatea , ca ceea ce s-a întâmplat acum nu este nimic altceva decât reacția puternică și hotărâtă a democrației și a libertății asupra celor care se tem ca dracul de tămâie de adevăr și de propria nimicnicie.

Concluzia pe care țin să o transmit ca un laitmotiv și un semnal tranșant pentru opinia publică este că din această încercare nefastă Jurnal TV a devenit și mai puternic, și mai influent, și mai liber.

Rămâneți aproape!

- Advertisement -spot_img

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -spot_img

Ultimele știri